راهنمای کامل نحوه دریافت اقامت دائم کانادا از طریق برنامه نیروی کار متخصص فدرال

راهنمای کامل نحوه دریافت اقامت دائم کانادا از طریق برنامه نیروی کار متخصص فدرال

آیا برنامه نیروی کار متخصص فدرال به روال قبل باز می‌گردد؟

 

راهنمای گام به گام در مورد چگونگی دریافت اقامت دائم کانادا از طریق برنامه نیروی کار متخصص فدرال

 

برنامه نیروی کار متخصص فدرال (Federal Skilled Worker Program)

 
از زمان راه اندازی برنامه نیروی کار متخصص فدرال (FSWP) در سال ۱۹۶۷ تا قبل از شروع همه گیری، این برنامه مسیر اصلی مهاجرت نیروی متخصص به کانادا بود. پس از توقف موقتی که از دسامبر ۲۰۲۰ پیش آمده، قرار بر این است که دعوت‌های اکسپرس انتری برای نامزدهای FSWP در ماه جولای از سر گرفته شود. همچنین طبق پیش‌بینی سازمان مهاجرت کانادا زمان استاندارد بررسی پرونده تا صدور ویزا سریع‌تر شده و معمولا ۶ ماه طول خواهد کشید.
 
برنامه نیروی کار متخصص فدرال (FSWP) مسیر مهاجرتی پرطرفداری است، زیرا متقاضیان می‌توانند بدون تجربه کانادایی و پیشنهاد شغلی واجد شرایط آن شوند.
 
به عنوان برنامه‌ای که تحت سیستم اکسپرس انتری مدیریت می شود، افرادی که شرایط برنامه FSWP را دارند در سیستم جامع رتبه‌بندی (CRS-Comprehensive Ranking System) امتیاز می‌گیرند. تقریباً هر دو هفته یکبار، اداره مهاجرت کانادا (IRCC) انتخاب اکسپرس انتری را برگزار و از بین متقاضیان دارای بالاترین امتیاز برای مهاجرت به کانادا دعوت می‌کند.
 

مراحل درخواست برای مهاجرت از طریق برنامه نیروی کار متخصص فدرال

 
مرحله ۱: بایستی واجد معیارهای لازم این برنامه باشید.
برای واجد شرایط بودن در برنامه نیروی متخصص فدرال، متقاضیان بالقوه باید حداقل شرایط کار، توانایی زبان و تحصیلات را داشته باشند. همچنین باید حداقل امتیاز ۶۷ را در یک سیستم ۱۰۰ امتیازی کسب کنند.
 
حداقل الزامات عبارتند از:
 
⦁ داشتن یک سال تجربه کار مستمر تمام وقت با حقوق (یا معادل آن) در طی ۱۰ سال گذشته، در یک شغل تخصصی با سطح مهارت صفر (مشاغل مدیریتی)، A (مشاغل تخصصی) یا B (مشاغل فنی و حرفه‌ای) در طبقه بندی مشاغل (NOC).
⦁ حداقل CLB7 در هر چهار مهارت زبان (خواندن، نوشتن، شنیداری، گفتاری).
⦁ مدارک تحصیلی کانادایی (گواهی، دیپلم یا مدرک) یا گزارش ارزیابی مدرک تحصیلی (ECA) (اگر مدرک تحصیلی در خارج از کانادا اخذ شده است).
⦁ باید حداقل ۶۷ امتیاز در شش فاکتور انتخابی اداره مهاجرت توسط متقاضیان برنامه نیروی متخصص کانادا کسب شود.
 
جدول زیر حداکثر امتیازی را نشان می‌دهد که متقاضیان باید برای هر فاکتور کسب کنند.
 
فاکتورهای موثر در برنامه نیروی متخصص کانادا امتیاز
تحصیلات ۲۵
مهارت‌های زبان ۲۸
سابقه کار ۱۵
سن ۱۲
پیشنهاد شغلی ۱۰
سازگاری متقاضی با محیط کانادا ۱۰
پس از واجد شرایط بودن، می‌توانید وارد سیستم اکسپرس انتری شوید.
 
مرحله ۲: پروفایل اکسپرس انتری خود را به وب سایت IRCC ارسال کنید
 
به وب سایت دولتی اداره مهاجرت کانادا مراجعه و حساب امن IRCC ایجاد و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید، سپس یک پروفایل اکسپرس انتری ایجاد کنید.
 
شما ۶۰ روز فرصت دارید تا پروفایل اکسپرس انتری را تکمیل و ارسال کنید، در غیر این صورت، باید مراحل را از نوع شروع کنید.
 
پس از تکمیل و ارسال پروفایل خود، اکنون اداره مهاجرت کانادا تصمیم خواهد گرفت که شما برای کدام برنامه اکسپرس انتری واجد شرایط هستید.
 
اگر برای برنامه نیروی کار متخصص فدرال واجد شرایط باشید، اداره مهاجرت شما را همراه با دیگر افراد واجد شرایط در سیستم اکسپرس انتری قرار می‌دهد و امتیازدهی بر اساس عواملی مانند سابقه کار، تحصیلات، سن و مهارت افراد در زبان رسمی صورت می‌گیرد.
 

مرحله ۳: دعوتنامه برای درخواست اقامت دائم (ITA)

تکمیل پروفایل اکسپرس انتری آنلاین هیچ تضمین نمی‌کند که از شما برای درخواست اقامت دائم دعوت (Invitation to Apply) به عمل آید. امتیاز شما برای رسیدن به حداقل آستانه در انتخاب اکسپرس انتری بایستی به اندازه کافی بالا باشد.

 
اگر اداره مهاجرت برای شما دعوتنامه برای درخواست (ITA) ارسال کند،۶۰ روز فرصت دارید تا یک درخواست کامل ارسال کنید. اداره مهاجرت کانادا تقریبا هر دو هفته یک بار انتخاب اکسپرس انتری را برگزار می‌کند.
 
مرحله ۴: اگر ITA دریافت کردید، برای مهاجرت اقدام کنید
 
اگر دعوتنامه برای درخواست (ITA) دریافت کنید، اداره مهاجرت کانادا پیامی برایتان ارسال و به شما می‌گوید که برای کدام برنامه دعوت شده‌اید و در مرحله بعد چه کاری باید انجام دهید.
این سیستم به طور خودکار از داوطلبان دعوت می‌کند تا تحت یکی از برنامه‌های اکسپرس انتری درخواست دهند.
 
برنامه‌های اکسپرس انتری به ترتیب عبارتند از :
 
  • برنامه نامزد استانی (PNP)
  • کلاس تجربه کانادایی (CEC)
  • نیروی کار متخصص (FSWP)
  • برنامه نیروی کار فنی فدرال (FSTP)
 
افسران اداره مهاجرت کانادا ارزیابی خواهند کرد که اطلاعات ارائه شده در درخواست و پروفایل اکسپرس انتری با مشخصات شما مغایرت نداشته باشد. چنانچه اطلاعات نادرست باشند یا جزئیات مهمی فراموش شده باشد، ممکن است درخواست شما را رد کنند، شما را غیرقابل قبول بدانند، یا شما را از درخواست مهاجرت به مدت پنج سال منع کنند.
 
اداره مهاجرت (IRCC) توصیه می‌کند معیارهای برنامه‌ای را که برای آن دعوت شده‌اید بررسی کنید تا مطمئن شوید هنوز واجد شرایط هستید. اگر وضعیت شخصی شما تغییر کرد، ممکن است مجبور شوید قبل از درخواست مجدد امتیاز خود را محاسبه کنید. اگر امتیاز محاسبه شده مجدد شما در سیستم جامع امتیازبندی کمتر از حداقل امتیاز باشد، اداره مهاجرت شما را در این دور رد دعوت می‌کند.
 
رد دعوت به این معنی است که شما مجدداً در سیستم متقاضیان اکسپرس انتری قرار می‌گیرید و اگر هنوز واجد شرایط باشید، ممکن است برای دورهای بعدی دعوتنامه درخواست دریافت کنید. ممکن است بتوانید شانس خود را با به‌روزرسانی پروفایل اکسپرس انتری یا دریافت امتیاز CRS بالاتر افزایش دهید.
 
اگر ظرف ۶۰ روز پاسخی به دعوتنامه برای درخواست (ITA) ندهید، اداره مهاجرت پروفایل شما را از سیستم خارج می‌کند و برای انتخابات آینده، باید یک پروفایل اکسپرس انتری جدید پر کنید.
 
به منظور دریافت مشاوره رایگان برای مهاجرت به کانادا می توانید فرم ارزیابی ما را پر کنید
 

راه‌های دیگر مهاجرت برنامه مهاجرت استانی (Provincial Nominee Program)

 
یکی دیگر از راه‌های مهم مهاجرت به کانادا، برنامه مهاجرت استانی است. بر اساس برنامه سطوح مهاجرتی ۲۰۲۴-۲۰۲۲، کانادا قصد دارد بیش از ۸۰ هزار متقاضی PNP را به عنوان مقیم دائم در سه سال آینده بپذیرد. همچنین، اداره مهاجرت همچنان هر دو هفته یک بار انتخاب اکسپرس انتری را برای نامزدهای PNP برگزار می‌کند.
 
اگر از قبل در سیستم اکسپرس انتری هستید، ممکن است از شما دعوت شود که برای برنامه مهاجرت استانی (PNP) هم درخواست دهید. با دریافت نامزدی استانی، ۶۰۰ امتیاز به امتیاز متقاضیان اکسپرس انتری افزوده می‌شود و می‌توانند به عنوان متقاضی PNP برای مهاجرت اقدام کنند.
 
در آخر باید بگوییم، اگرچه برنامه نیروی متخصص فدرال (FSWP) به دلیل همه‌گیری متوقف شده است، اما نظرسنجی‌های خدمات آموزش جهانی حاکی از آن است که علاقه به مهاجرت به کانادا همچنان بالاست.
 
مرزهای کانادا بازگشایی شده و تعداد پرونده‌های عقب افتاده اکسپرس انتری اداره مهاجرت و شهروندی کمتر شده است، این بدان معناست که برنامه نیروی متخصص فدرال بار دیگر به یک راه مهاجرتی مهم برای جذب مهاجران متخصص به کانادا تبدیل خواهد شد.