راهنمای برنامه اسکیلد ورکر فدرال کانادا

FSWP-guide

راهنمای برنامه اسکیلد ورکر فدرال کانادا / برنامه نیروی کار ماهر فدرال FSWP، روش اصلی مهاجرت نیروی ماهر به کشور کانادا می باشد. این برنامه در سال ۱۹۶۷ ایجاد شد.

از سال ۲۰۱۵، کانادا برنامه FSWP را از طریق سیستم مدیریت درخواست اکسپرس انتری مدیریت کرد. پیش از شیوع ویروس کرونا، حدود نیمی از مهاجرین کشور کانادا به وسیله اکسپرس انتری و برنامه اسکیلد ورکر به این کشور آمدند.

مسیر گام به گام مهاجرت به کانادا از طریق اسکیلد ورکر:

گام ۱: نخستین قدم در این مسیر، کسب اطمینان از داشتن شرایط لازم برنامه FSWP می باشد.

گام ۲: تکمیل پروفایل اکسپرس انتری در وب سایت اداره مهاجرت کانادا می باشد. به محض تکمیل پروفایل، امتیاز سیستم جامع رتبه بندی CRS مشخص می شود. امتیاز CRS، داوطلب اکسپرس انتری را بر اساس عواملی مثل سن، تحصیلات، زبان، تجربه کاری، تجربه کار و تحصیل در کانادا، اینکه قبلا در کانادا استخدام شده بودند و اینکه نامزدی یکی از استان های کشور کانادا را داشته باشند، رده بندی می کند.

گام ۳: قرعه کشی های اکسپرس انتری را زیر نظر داشته باشید تا متوجه شوید که توصیه نامه ITA برای اقامت دائم دریافت می کنید یا خیر. اداره مهاجرت عموما قرعه کشی های خود را هر دو هفته یکبار برگزار کرده و معمولا ITA ها را برای داوطلبینی که بالاترین امتیاز CRS را دارند صادر می نماید. (این روش در دوره شیوع کووید ۱۹ دچار تغییراتی شد)

گام ۴: در صورت دریافت ITA، ثبت درخواست اقامت دائم به اداره مهاجرت را می توان انجام داد. به محض نهایی شدن درخواست از طرف اداره مهاجرت کانادا، می توان به کانادا سفر کرد.

راهنمای برنامه اسکیلد ورکر فدرال کانادا

واجد شرایط اسکیلد ورکر شدن

نیاز به داشتن شرایطی در زمینه های تجربه کاری، سطح زبان، تحصیلات و حداقل امتیاز ۶۷ از ۱۰۰ می باشد:

نیاز به حداقل یک سال کار تمام وقت ممتد و تجربه کاری با حقوق (یا پاره وقت با مدت زمان مساوی) طی ده سال اخیر می باشد. تجربه کاری باید مهارتی بوده و تحت دسته بندی ملی مشاغل NOC و سطح صفر، A یا B آن قرار گیرد. مشاغل NOC صفر مدیریتی هستند، NOC A نیازمند تحصیلات دانشگاهی بوده و NOC B مرتبط با کسب و کارهای مهارتی هستند.

نیاز به انجام آزمون زبان تعیین شده توسط اداره مهاجرت کانادا در زبان های انگلیسی و یا فرانسه می باشد. هدف از این آزمون، ارزیابی سطح مهارتی زبان می باشد.

همچنین، نیاز به ارزیابی اعتبار تحصیلی ECA هم می باشد. هدف از ECA اطمینان از برابری تحصیلات شخص با استانداردهای کشور کانادا می باشد.

در نهایت، شخص نیاز به حداقل ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ در برنامه FSWP خواهد داشت. این امتیاز به شکل زیر تقسیم می شود:

● تحصیلات (حداکثر ۲۵ امتیاز)

● مهارت های زبان (حداکثر ۲۸ امتیاز)

● تجربه کاری (حداکثر ۱۵ امتیاز)

● سن (حداکثر ۱۲ امتیاز)

● پیشنهاد استخدامی (حداکثر ۱۰ امتیاز)

● قابلیت انطباق (حداکثر ۱۰ امتیاز)

اطلاعات کامل در مورد مسیر مهاجرتی نیروی متخصص فدرال کانادا

مزایای اینکه همین حالا برای اسکیلد ورکر اقدام نمایید چیست؟

در مورد برنامه FSWP، چندین مزیت وجود دارند که بهتر است روند کار را زودتر آغاز کنید. این موارد به شرح زیر هستند:

۱- شانس دریافت ITA با حضور در مخزن اطلاعات اکسپرس انتری را به دست می آورید.

۲- حضور در مخزن اکسپرس انتری،‌ شانس دریافت نامزدی استانی که باعث کسب ۶۰۰ امتیاز ویژه CRS می شود و تضمین کننده دریافت دعوتنامه برای اقامت دائمی هست را افزایش می دهد.

۳- بودن در مخزن اطلاعات باعث دسترسی به پرتال بانک مشاغل دولتی کانادا می شود. این مزایا می توانند باعث شوند که شخص پیشنهاد کاری دریافت کند که باعث می شود حداکثر ۲۰۰ امتیاز CRS بیشتر به دست آورده و شانس دریافت دعوتنامه اقامت دائمی او را افزایش دهد.

مسئله آخر بحث سن است. بسته به سن شخص، شاید بهتر باشد که بدون تاخیر به مخزن اطلاعات اکسپرس انتری وارد شود. حداکثر امتیاز CRS برای سنین بین ۲۰ تا ۲۹ سال می باشد.