مهاجرت به پرتغال

پرتغال

اگر می‌خواهید برای مهاجرت، با یک تیر، چندین نشانه بزنید، پرتغال، گزینه‌ای ایده ال و در دسترس است. كشور پرتغال از كشورهاي توسعه يافته مي باشد و داراي 18 شهر مي باشد.

ليسبون پایتخت پرتغال و مرکز تجاری این کشور است. و پورتو دومین شهر بزرگ پرتغال است که بیش از 237 هزار نفر را در خود جای داده است. براگا در شمال غربی پرتغال و سومین شهر بزرگ پرتغال است. آمادورا یک شهر بزرگ و بخشی از منطقه شهری لیسبون است. این منطقه همچنین یکی از پرجمعیت ترین شهرداری های پرتغال است.

زبان رسمي كشور پرتغال، زبان پرتغالي است كه از شاخه ي زبان هاي رومي است . البته مردم اين كشور عموما به زبان انگليسي صحبت ميكنند . این کشور طی چند سال گذشته بسیارمورد استقبال برای مهاجرت ایرانیان قرار گرفته است. یکی از مهم ترین مزایای این کشور، پاسپورت است که در رده پنجمین پاسپورت برتر دنیا قرار گرفته است.

چرا مهاجرت به کشور پرتغال؟

پرتغال ارزانترین کشور اروپا برای زندگی است. هزینه کالاهای مصرفی، از غذا تا خودروها بسیار کمتر از سایر نقاط اروپا است.  پرتغال یکی از امن‌ترین کشورهای اروپا است و رتبه سوم شاخص صلح جهانی (Global Peace Index) در بین 163 کشور دنیا را دارد. با اخذ اقامت پرتغال که عضو اتحادیه اروپا و حوزه شینگن است برای سفر به کشور های اروپایی و امریکایی نیازی به اخذ ویزا ندارید.

کشور پرتغال به دلیل موقعیت جغرافیایی از آب و هوای مطبوعی برخوردار است که در آن خبری از هوای بسیار سرد و یا بسیار گرم نیست. پرتغال دارای یک سیستم آموزشی عالی با استاندارد بالا است. خانواده‌ها گزینه‌های متنوع برای انتخاب مدرسه و دانشگاه موردنظرشان دارند. 

دسترسی به املاک با بودجه مناسب به علت ثبات سیاسی، معافیت‌های مالیاتی، یک سرمایه گذاری مطمئن است. مهاجرت به پرتغال با برنامه‌های مهاجرت تحصیلی، کاری،سرمایه گذاری (ویزای طلایی) همراهی خانواده و یا بازنشستگی ممکن است. مردم در پرتغال، بخصوص در شهرهای بزرگتر، به‌طور گسترده از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند.

همچنین کشور پرتغال یک گزینه عالی برای مهاجرت بازنشستگان است. در قسمت بعدی به روش های مهاجرت به کشور می پردازیم. 

مهاجرت پرتغال از طریق ویزای کاری (Portugal Work Visa)

متقاضیان مهاجرت کاری در ابتدا لازم است یک پیشنهاد کاری از یک کارفرما در کشور پرتغال داشته باشند. سپس لازم است کارفرما درخواست مجوز کار را به مقامات کار این کشور ارسال کند. توجه داشته باشید که ویزای کاری کشور پرتغال برای 1 تا 2 سال اعتبار دارد و می‌توانید آن را پیش از رسیدن زمان انقضا تمدید کنید.

همچنین می‌توانید 5 سال بعد از زندگی و کار در کشور پرتغال برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کنید.

  • ویزای جاب آفر پرتغال: این ویزا بر اساس پیشنهاد شغلی شما در پرتغال صادر می‌شود و برای اخذ آن لازم است کارفرمای پرتغالی برای شما نامه پیشنهاد کار بفرستد. رسیدن به این ویزا برای ما ایرانی‌ها کمی سخت است، زیرا باید اطمینان حاصل شود که شهروندان پرتغال و کشوهای اتحادیه اروپا نتوانسته‌اند این موقعیت شغلی را پر کنند. 
  • ویزای جاب سیکر (Job Seeker) پرتغال: با استفاده از ویزای جاب سیکر می‌توانید برای 6 ماه در کشور پرتغال حضور داشته باشید و به دنبال کار بگردید. متاسفانه کشور پرتغال این ویزا را برای ایرانیان صادر نمی‌کند، بنابراین اگر تابعیت کشور دیگری را دارید، می‌توانید از این روش استفاده کنید. 

مهاجرت از طریق ویزای تحصیلی (Portugal Student Visa)

یکی از دلایل جذابیت کشور پرتغال برای مهاجران، سیستم آموزشی با کیفیت آن است. دانشجویان بین‌المللی بسته به طول دوره تحصیل و کشور محل زندگی‌شان باید برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنند. بر این اساس متقاضیان تحصیل در پرتغال که اهل کشورهای خارج از اتحادیه اروپا هستند و قصد شرکت در دوره‌های تحصیلی بیش از سه ماه را دارند، به ویزای تحصیلی و اجازه اقامت نیاز دارند.

همچنین برای دوره‌های تحصیلی کمتر از سه ماه ویزای تحصیلی تنها برای کشورهایی الزامی است که به ویزای شینگن پرتغال نیاز داشته باشند. اجازه اقامت برای دانشجویان به‌مدت یک سال صادر می‌شود و قابل تمدید تا پایان دوره تحصیلات خواهد بود. تحصیل به زبان انگلیسی در برخی از دانشگاه های پرتغال یکی از جنبه های مثبت سیستم آموزشی این کشور است که خود از دیگر عوامل جذب کننده دانشجویان بین اللملی محسوب می شود. 

مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری در کشور پرتغال از طریق ویزای طلایی (Portugal Golden Visa)

با توجه به قوانین مالیاتی پرتغال، این کشور به یکی از گزینه‌های جذاب مهاجرت برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری و یا خود اشتغالی دارند، تبدیل شده است. برنامه‌های اقامت از طریق سرمایه‌گذاری در پرتغال که به‌عنوان برنامه‌های ویزای طلایی نیز شناخته می‌شوند، برای شما و خانواده‌تان امکان سرمایه‌گذاری و کار، زندگی و تحصیل در این کشور را  فراهم می‌کند.

به منظور اقدام برای اخذ اقامت پرتغال از طریق گلدن ویزای پرتغال با خرید ملک و ارائه مدارکی مورد نیاز است تا به کمک آن بتوان گلدن ویزا پرتغال را اخذ نمود. زمانی که درخواست متقاضی مورد تایید قرار بگیرد ملزم به پرداخت مبلغ مورد نیاز برای این نوع سرمایه گذاری خواهید بود. بعد از ده تا بیست روز، کارت اقامت ساله پرتغال را دریافت خواهید نمود که قابل تمدید برای 5 سال نیز می باشد.

انواع سرمایه ‌گذاری‌های واجد شرایط ویزای طلایی عبارت‌اند از:

  • خرید املاک و مستغلات: سرمایه‌‎گذاری در حوزه املاک و مستغلات یکی از روش‌های سریع اخذ اقامت پرتغال است. سرمایه لازم برای خرید ملک در پرتغال، حداقل 280 هزار یورو است. همچنین شخص متقاضی باید در طول مدت اعتبار ویزا، حداقل 14 روز در کشور پرتغال حضور داشته باشد و سرمایه خود را برای مدت 6 ماه در این کشور حفظ کند. 
  • انتقال سرمایه به پرتغال:برای مهاجرت به پرتغال از این طریق، لازم است حداقل 1.5 میلیون یورو سرمایه به کشور پرتغال انتقال دهید.
  • سرمایه‌گذاری در یک صندوق واجد شرایط: با استفاده از این امکان می‌توانید با سرمایه‌گذاری حداقل 500 هزار یورو در یک صندوق سرمایه‌گذاری واجد شرایط در پرتغال، ویزای طلایی را دریافت کنید. 
  • ثبت شرکت: متقاضیان سرمایه‌گذاری در کشور پرتغال می‌توانند از طریق ثبت شرکت در پرتغال و ایجاد حداقل 10 شغل تمام‌وقت برای شهروندان پرتغالی و یا با سرمایه‌گذاری حداقل 500 هزار یورو در یک کسب‌وکار موجود و ایجاد حداقل 5 شغل تمام‌وقت برای شهروندان پرتغال، ویزای طلایی را دریافت کنند.
  • مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی: با استفاده از این امکان متقاضیان می‌توانند با سرمایه‌گذاری حداقل 250 هزار یورو جهت حفظ منافع فرهنگی و تاریخی و یا حداقل 500 هزار یورو در امور تحقیقاتی و پژوهشی اقامت کشور پرتغال را دریافت کنند.

مهاجرت از طریق ازدواج به پرتغال 

ازدواج با یک فرد اهل پرتغال هم یکی از مسیرهای مهاجرت به این کشور است. شما می‌توانید 3 سال پس از ازدواج خود برای دریافت اقامت دائم کشور پرتغال اقدام کنید. ازدواج باید طبق قوانین کشور پرتغال باشد و به‌صورت رسمی ثبت شود. همچنین باید از تمکن مالی خوبی برخوردار باشید و مهارت خوبی هم در زبان پرتغالی و یا انگلیسی داشته باشید. همچنین شغل، میزان درآمد و داشتن مکانی برای زندگی با همسرتان نیز برای اداره مهاجرت پرتغال (Immigration and Border Service) اهمیت زیادی دارد.