تحصیل در ایتالیا

تحصیل در کانادا

ایتالیا را می‌توان به عنوان بهترین کشور اروپایی برای مهاجرت از منظر تحصیل معرفی کرد. شاید برای خیلی از دانشجویان ایتالیا جز اولین گزینه‌های ادامه تحصیل در خارج نباشد، اما وقتی پای هزینه‌ها و امکان اخذ بورسیه در میان باشد، ایتالیا یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی است. طبق آمار موسسه Statista، در حدود 35 هزار دانشجو در ایتالیا در حال تحصیل هستند.

طبق آمار موسسه Statista، در سال تحصیلی 2019-2018، در حدود 4000 دانشجوی ایرانی برای تحصیل در ایتالیا ثبت‌نام کردند و رتبه چهارم دانشجوهای خارجی ثبت‌ نامی در دانشگاه‌های این کشور را به خود اختصاص دادند.

جمعی از دانشجوییان در ایتالیا

شرایط تحصیل در ایتالیا

تحصیل در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ایتالیا ممکن است. رشته‌های دانشگاهی هم به 2 زبان ایتالیایی و انگلیسی ارائه می‌شوند.

حداقل سن برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا، 17 سال است. دانشجویان می‌توانند پس از اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا، برای اخذ ویزا و مهاجرت به این کشور اقدام کنند.

شرایط تحصیل کارشناسی در ایتالیا Laurea

دوره‌های کارشناسی در ایتالیا با نام Laurea شناخته می‌شوند و به 2 زبان ایتالیایی و انگلیسی برگزار می‌شود. حداکثر سن دانشجویان برای تحصیل کارشناسی در ایتالیا هم 22 سال است. دانشجویان ابتدا باید از دانشگاه مد نظر خود پذیرش تحصیلی بگیرند و سپس برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام کنند.

دوره کارشناسی در ایتالیا معمولا 4 سال است و در این مدت دانشجویان می‌توانند حداکثر 10 ساعت در هفته کار کنند. برای تحصیل در دوره‌هایی که به زبان ایتالیایی برگزار می‌شود، دانشجویان باید مدرک زبان ایتالیایی با حداقل نمره B1 ارائه دهند. پرداخت هزینه‌ها، ارسال و تایید مدارک، انگشت نگاری و مصاحبه با آفیسر هم از مراحل بعدی اپلای ایتالیا است.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا Laurea Magistrale

دوره‌های کارشناسی ارشد در ایتالیا با نام Laurea Magistrale شناخته می‌شوند و معمولا 2 ساله است. حداکثر سن دانشجویان برای اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد، 30 سال است. رشته‌های تحصیلی در این مقطع متنوع‌تر و بیشتر از رشته‌های لیسانس است. اگر دانشجویان بتوانند دانش زبان ایتالیایی خود را اثبات کنند و در دوره‌های ایتالیایی‌زبان ثبت نام کنند، هزینه‌های تحصیل آن‌ها تقریباً رایگان محاسبه می‌شود.

برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا، دانشجویان اجازه کار 20 ساعت در هفته را دارند. در این‌صورت دانشجویان می‌توانند بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را در این کشور را پوشش دهند. در خصوص گپ تحصیلی ایتالیا باید به شما بگوییم وجود چند سال گپ تحصیلی در روزمه شما، مشکلی در روند اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا ایجاد نمی‌کند. البته به‌شرطی که بتوانید آن را توجیه کنید. سعی کنید گپ تحصیلی شما بیشتر از 5-4 سال نشود و دلیل قانع‌کننده‌ای هم برای پر کردن این گپ تحصیلی داشته باشید.

شرایط تحصیل دکتری در ایتالیا  Dottorato di Ricerca

دوره دکتری در ایتالیا به‌نام Dottorato di Ricerca شناخته می‌شود و بین 4-3 سال طول می‌کشد. تحصیل در مقطع دکترا در ایتالیا گاهی به‌عنوان همکاری در پروژه‌های تحقیقاتی شناخته می‌شود. در این صورت مبلغی به‌عنوان حقوق به دانشجویان دکتری پرداخت می‌شود. اما علاوه بر این‌ها، دانشجویان دکتری در ایتالیا، اجازه کار در طول هفته را هم دارند.

مهاجرت تخصیلی به کانادا

هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه‌های تحصیل در ایتالیا نسبت به کشورهای اروپای غربی مناسب‌تر است. به‌همین دلیل بسیاری از دانشجویان ایتالیا را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. هزینه تحصیل در ایتالیا با توجه به معیارهای مختلف، متفاوت است. نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی)، دانشگاه، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و رزومه دانشجو از مهم‌ترین عوامل است.

– هزینه تحصیل در ایتالیا برای 1 سال
– دانشگاه‌های دولتی ایتالیا 900-5000 یورو
– دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا 6000-30000 یورو

به‌همین صورت، هزینه تحصیل در ایتالیا برای یک مقطع کامل به‌شکل زیر است:

مقطع دانشگاه‌های دولتی ایتالیا دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا

کارشناسی (4-3 سال) 3600-20000 یورو 24000-120000 یورو

کارشناسی ارشد (2 سال) 1800-10000 یورو 12000-60000 یورو

تحصیل رایگان در ایتالیا

یکی از سوال‌های مهم متقاضیان تحصیل در ایتالیا، امکان تحصیل رایگان در این کشور است. برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ایتالیا، باید شهریه پرداخت کنید. اما در صورت اخذ بورسیه تحصیلی می‌توانید هزینه‌ تحصیل خود را کاهش داده و حتی رایگان کنید.