راه‌اندازی مسیرهای مهاجرتی جدید در حوزه فناوری

تغییرات جدید در برنامه استارت‌آپ کانادا شرایط اقدام از این روش را دگرگون خواهد کرد

 

۲۷ جون ۲۰۲۳، شان فریزر، وزیر مهاجرت کانادا، مسیرهای مهاجرتی جدید در حوزه فناوری را در طرحی با عنوان «اولین استراتژی استعدادهای فناوری کانادا» (Tech Talent Strategy) راه‌اندازی کرد. این استراتژی جدید شامل اقدامات جدید و بهبود اقدامات موجود برای کمک به کسب و کارها در کانادا است.

 

 به عنوان بخشی از اولین استراتژی استعدادهای فناوری کانادا، وزیر اقدامات زیر را اعلام کرد:

 

  • ایجاد یک مسیر جدید اجازه کار باز برای دارندگان ویزای H-1B ایالات متحده: دارندگان ویزای H-1B از ۱۶ جولای با استفاده از این طرح می‌توانند از مسیر جدیدی برای اجازه کار باز سه ساله اقدام کنند. اعضای خانواده این اشخاص هم می‌توانند برای دریافت اجازه تحصیل یا کار در کانادا از همین مسیر جدید اقدام نمایند. این برنامه به مدت یک سال یا تا زمانی که اداره مهاجرت ده هزار درخواست دریافت کند، برقرار خواهد بود.

  • برنامه ویزای کار تجاری کانادا (International Mobility Program) در شاخه نوآوری (Innovation Stream) تا پایان سال با هدف جذب اشخاص متخصص به شکل زیر توسعه پیدا می‌کند:
  • اجازه‌های کار ویژه کارفرما تا حداکثر پنج سال برای نیروی کاری که قرار است در شرکت‌های تعیین شده توسط دولت کانادا مشغول به کار شوند.
  • اعطای اجازه کار باز (employer-specific work permits) تا پنج سال برای نیروی کار بسیار متخصص در مشاغل تعیین شده و مورد تقاضا
  • بازگشت به استاندارد خدمات ۱۴روزه برای اجازه‌های کار تحت استراتژی مهارت‌های جهانی ( Global Skills Strategy)
  • تبدیل شدن کانادا به مقصد پرسنل دورکار شرکت‌های خارجی. در این طرح امکان فعالیت نیروی کار دورکار شرکت‌ها برای مدت ۶ ماه در کانادا بدون نیاز به اجازه کار فراهم شده است. افراد در صورتی که در این دوره کارفرمای کانادایی پیدا کنند، می‌توانند برای دریافت اجازه کار اقدام کنند.
  • ایجاد انتخاب اختصاصی برای تخصص‌های حوزه STEM  (STEM-specific draw) تحت انتخاب دسته‌بندی محور اکسپرس انتری با تمرکز بر تخصص‌ها و تجربه‌ها.


بهبود برنامه ویزای استارت‌آپ

همچنین، شان فریزر، وزیر مهاجرت کانادا طی یک سخنرانی از تغییراتی در برنامه استارت‌آپ خبر داد. این تغییرات شرایط اقدام و مهاجرت از این برنامه مهاجرتی را دگرگون خواهد کرد.

دولت کانادا در نظر دارد ظرفیت پذیرش متقاضیان از طریق برنامه استارت‌آپ را در سال ۲۰۲۳ افزایش دهد و در سال های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ این افزایش ظرفیت را با نرخ بیشتری دنبال کند.

افرادی که برای استارت‌آپ اقدام کرده‌اند، امکان اقدام برای دریافت اجازه کار ۳ ساله را خواهند داشت. این در حالی است که اجازه کار قبلی یک ساله بود.

همچنین به جای اینکه اقدام کنندگان تنها امکان فعالیت در استارت‌آپ خود را داشته باشند، با تغییرات جدید می‌توانند برای دریافت اجازه کار باز اقدام کنند.

این اجازه کار باز ۳ ساله به تمام تیم استارت‌آپ تعلق می گیرد و محدود به اعضای اصلی نیست.

دولت درخواست‌هایی را که توسط گروه‌های venture capital، angel investor وbusiness incubators موفق به جذب سرمایه شده‌اند را به همراه درخواست‌هایی که توسط  business incubatorsهای عضو شبکه فناوری کانادا پشتیبانی می‌شوند را با اولویت‌ بیشتری مورد بررسی قرار می‌دهد.