حمایت کانادا از افغان ها

Mendicino-Marco

حمایت کانادا از افغان ها / دولت کانادا به افغان هایی که به این کشور کمک کرده اند پناه می دهد

بسیاری از افغان های شجاع در کشور افغانستان همکاری های باورنکردنی با دولت کانادا داشته اند و خطر زیادی را برای خود به جان خریده اند. در حالی که بیش از ۸۰۰ نفر از آنها طی دهه گذشته توانسته اند در کشور کانادا اسکان پیدا نمایند، بسیاری نیز همچنان در افغانستان هستند. با توجه به وضعیت این کشور که سریعا رو به وخامت گذاشته است، بسیاری از افغان ها به دلیل همکاریشان هدف حمله طالبان قرار گرفته اند.

دولت کانادا با توجه به وضعیت اضطراری ایجاد شده در نظر دارد تا سریعا به کسانی که بخاطر کانادا جانشان را به خطر انداخته اند کمک نماید. به همین دلیل است که وزیر مهاجرت، پناهندگی و شهروندی، وزیر امور خارجه و وزیر دفاع ملی کانادا اعلام کرده اند، برنامه ویژه ای برای اسکان افغان هایی که با کشور کانادا در افغانستان همکاری داشته اند در نظر گرفته اند.

در راستای تقدیر از خدمات آنها برای کشور کانادا، اداره مهاجرت این کشور ضوابط مهاجرتی خاصی را برای حفاظت از کسانی که بدلیل فعالیتشان در معرض خطر قرار دارند در نظر گرفته است. کار در امور بین الملل کانادا GAC و اداره دفاع ملی این کشور DND مسیری مناسب برای شناخت افراد واجد شرایط جهت اسکان در کانادا محسوب می گردد. تیم های عملیاتی اداره مهاجرت کانادا، GAC و DND در حال حاضر در افغانستان حضور دارند تا از این تلاش ها حمایت نمایند. به محض آغاز کار، اداره مهاجرت کانادا روند بررسی افراد مرتبط را از طریق GAC و DND آغاز خواهد کرد.

افراد واجد شرایط مترجمانی که با نیروهای نظامی کانادا همکاری داشته اند، آشپزها، راننده ها، نظافتچی ها، کارگران ساختمانی، نیروهای امنیتی و پرسنل محلی که در سفارت کانادا در افغانستان استخدام شده بودند و اعضای خانواده آنها را شامل می شود، می باشند. ضوابط مربوط به اسکان این افراد برپایه ارتباط مهم یا مداوم فرد با دولت کانادا تعیین می شود. داوطلبان باید همه ملزومات معمول و لازم شامل بررسی های مرتبط با سلامت، جرایم و امنیت را داشته باشند که در این حالت روند بررسی تسریع خواهد شد. همچنین، داوطلبان در زمینه ضوابط مربوط به بهداشت عمومی کووید ۱۹ و پروتکل های بهداشتی نیز بررسی می شوند.

به منظور حفاظت از حریم شخصی آنها و امنیت خانواده شان که در افغانستان باقی می مانند، هویت این افراد، نحوه خروجشان از کشور و زمان آن منتشر نمی شود. همچنین به دلایل امنیتی در مورد موضوعات خاص عملیاتی در خارج از کشور هم اظهارنظری نمی کنیم.

مارکو مندچینو وزیر مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا

بسیاری از شهروندان افغانستانی در طی حضور نظامی کانادا و بعد از آن در افغانستان خود را در معرض خطر همکاری با ما قرار دادند. آنها حالا در معرض خطر بالایی از سوی طالبان قرار دارند و ما هر کار ممکن برای آوردن آنها در محیطی امن را انجام می دهیم. زندگی در محیط متعادل چیزی است که ما به دلیل آن کاری زمانبر و قاطعانه را انجام دادیم تا از افغان هایی که کانادا را حمایت کردند پشتیبانی کنیم و آینده مناسبی به آنها در این کشور تقدیم نماییم. کانادا برای کسانی که کمک های بسیاری به ما کرده اند، کار مناسب را انجام می دهد.

مارک گارنیو، وزیر امور خارجه کانادا

کانادا مسئولیت حفاظت از افراد شجاع در افغانستان که در طی ۲۰ سال در زمینه های حقوق بشر،‌ آموزش، بهداشت و امنیت به ما کمک کردند را برعهده دارد. با گسترش خشونت در این کشور، اطمینان از امنیت همه پرسنل شامل کانادایی و افغان، پرسنل مربوط به گذشته و یا حال و افرادی که در این کشور به ما کمک کرده اند اولویت عمده ما محسوب می گردد.

هارجیت اس ساجان، وزیر دفاع ملی کانادا

من شخصا در مورد اهمیت کاری که این افراد برای کمک به نیروهای نظامی کانادا در زمان حضور کانادا در افغانستان انجام داده اند، آگاهم. ما مدیون کسانی هستیم که نیروهای نظامی ما و خانواده هایشان را حفاظت کردند. به این دلیل است که نیروهای نظامی کانادا و اداره دفاع ملی با اداره مهاجرت کانادا از آغاز همکاری کرده است. ما این همکاری را تا زمانی که افغان هایی که با ما کار می کردند در محیطی امن در کشور کانادا ببینیم ادامه می دهیم.