کمبود نیروی کار در کانادا

کمبود نیروی کار در کانادا

کانادا برای سومین ماه متوالی بیش از ۱ میلیون فرصت شغلی دارد

 

 

کابوس برای کارفرمایان کانادایی که به دنبال نیروی کار هستند و موهبت برای اتباع خارجی که امیدوارند تحت برنامه‌های اقتصادی به کانادا مهاجرت کنند همچنان ادامه دارد، زیرا در ماه جون برای سومین ماه متوالی میزان موقعیت‌های شغلی اشغال نشده از مرز یک میلیون نفر بالاتر رفت.

 

 

در گزارش «حقوق و دستمزد، درآمدها و ساعات کار و موقعیت‌های شغلی خالی، جون ۲۰۲۲»، (Payroll Employment, Earnings and Hours, and Job Vacancies, June 2022) اداره آمار کانادا در روز پنجشنبه اشاره کرد که در این ماه هم نیروی کار بیشتری در مشاغل دارای دستمزد در کانادا وجود داشته و کسب و کارهای بیشتری به دنبال نیروی کار بودند.

 

 

در ماه جون ۳۲ هزار و ۲۰۰ شغل افزایش یافته و موقعیت‌های شغلی اشغال نشده ۳٫۲ درصد بیشتر شده است. همچنین کارفرمایان در کانادا برای سومین ماه متوالی به دنبال استخدام برای بیش از یک میلیون دقیقاً ۱،۰۳۷،۹۰۰ موقعیت شغلی اشغال نشده بودند.

 

 

تقاضای کل نیروی کار (مجموع مشاغل اشغال شده و اشغال نشده) در ماه جون به رکورد نزدیک به ۱۷٫۷ میلیون نفر رسید که ۱٫۴ درصد یا ۲۳۸ هزار و ۷۰۰ شغل، بالاتر از ماه می است.

 

 

در ماه جون بیشترین میزان شغل با تعداد ۸۸ هزار شغل در بخش خدمات ایجاد شد. در بخش‌های خدمات آموزشی ۲۶ هزار و ۴۰۰ شغل، خدمات اسکان و غذا ۱۶ هزار و ۶۰۰ شغل، خدمات تخصصی، علمی و فنی ۸ هزار و ۸۰۰ شغل و خدمات بهداشتی و درمانی و اجتماعی ۸ هزار و ۴۰۰ شغل افزایش یافت.

 

 

تنها بخشی که میزان شغل در آن کاهش یافت، ادارات دولتی بود که ۳ هزار و۹۰۰ شغل را از دست داد.

 

 

در بخش تولید کالا، شرکت‌های ساختمانی ۷ هزار و ۸۰۰ نیروی کار و شرکت‌های معدن، استخراج و نفت و گاز یک هزار و ۹۰۰ نفر را در ماه جون استخدام کردند.

 

 

با همه‌گیری کووید-۱۹ که سیستم مراقبت‌های بهداشتی شکننده شده‌اند، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و سایر کارفرمایان مراقبت‌های بهداشتی و مددکاری اجتماعی در تلاش بودند تا در ماه جون تا ۱۴۹ هزار و ۷۰۰ نفر برای موقعیت‌های شغلی اشغال نشده استخدام کنند، با این حال پیشرفت کمی در حل کمبود نیروی کار نسبت به ماه مارس داشته‌اند.

 

 

تعداد مشاغل مراقبت‌های بهداشتی و مددکاری اجتماعی که نیاز به نیروی کار دارند، اکنون ۴۰٫۸ درصد یا ۴۳ هزار و ۴۰۰ موقعیت شغلی است که بیشتر از جون سال گذشته است.

 

با شروع فصل توریستی تابستان، هتل‌ها، متل‌ها، رستوران‌ها و شرکت های پذیرایی واقعاً احساس کمبود نیروی کار کردند.

 

آمار کانادا خاطرنشان کرد: «در بخش مسکن و خدمات غذایی در ماه جون، موقعیت‌های شغلی اشغال نشده ۶٫۶ درصد افزایش یافت و ۳۸٫۸ درصد یا ۴۸ هزار موقعیت نسبت به سال قبل افزایش یافت.» نرخ فرصت‌های شغلی در این بخش ۱۲٫۲ درصد بود که بیش از دو برابر میانگین کل بخش‌ها است.

 

با بازگشت آهسته اقتصاد کانادا به حالت عادی، فروشگاه‌ها در سرتاسر کانادا به شدت سعی در استخدام کارمندان داشتند.

 

 

اداره آمار کانادا خاطرنشان می‌کند: «در بخش خرده فروشی، موقعیت‌های شغلی خالی ۱۵٫۳ درصد یعنی ۱۵ هزار و ۲۰۰ شغل افزایش یافت و به ۱۱۴ هزار و ۴۰۰ شغل در ماه جون رسید، علیرغم اینکه مشاغل دارای دستمزد در این بخش برای اولین بار به سطح قبل از همه‌گیری یعنی فوریه ۲۰۲۰ بازگشته است.»

 

در کبک، بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان و منیتوبا نیاز بیشتری به نیروی کار در بازار کار احساس می‌شود. در این چهار استان، تعداد افراد بیکار نسبت به مشاغل موجود کمتر هستند.

 

در ماه جون نسبت بیکاری به فرصت‌های شغلی در چهار استان یعنی در کبک، بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان و منیتوبا زیر یک بود.

 

با این حال در همین ماه در نیوفاندلند و لابرادور، ۲٫۷ نیروی بیکار برای هر شغل وجود داشت که بالاترین نسبت بیکاری به شغل در بین استان‌ها بود.

 

کارفرمایانی که امیدوارند یک شهروند خارجی استخدام کنند، می‌توانند از برنامه‌های نیروی کار موقت خارجی(Temporary Foreign Worker Program) و برنامه ویزای کار تجاری (IMP) استفاده کنند.

 

زیرگروه استعدادهای جهانی در کانادا (Global Talent Stream) ، بخشی از برنامه نیروی کار موقت خارجی(TFWP) است که جهت پاسخ به نیازهای اقتصادی کشور کانادا ایجاد شده است. از این طریق کارفرمایان کانادایی می‌توانند با سرعت بالاتری نیروی کار خارجی جذب کنند، این زیرگروه برای پردازش ۸۰ درصد از برنامه‌ها در بازه زمانی دو هفته یا کمتر طراحی شده است.

 

کارفرمایان همچنین می‌توانند برای پر کردن موقعیت‌های شغلی خالی اتباع خارجی را از طریق سیستم اکسپرس انتری جذب کنند.