مشاغل مناسب دانشجویان بین المللی در کانادا

کار برای دانشجویان کانادا

از ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲، دانشجویان بین المللی که دارای اجازه تحصیلی معتبر در کانادا هستند، اکنون می‌توانند تا پایان سال ۲۰۲۳ در طول ترم تحصیلی به تعداد ساعت نامحدود کار کنند.

معرفی برخی از مشاغل خوب در کانادا جهت کسب درآمد و تأمین زندگی دانشجویان

سی آی سی نیوز (CIC News) پس از تجزیه و تحلیل منابع معتبر در مورد مشاغل مناسب و در دسترس برای دانشجویان بین‌المللی (IDP، CTV، ApplyBoard)، لیست زیر را با در نظر گرفتن ساعات کاری انعطاف پذیر، پرداخت منصفانه و مسئولیت‌های کاری آسان گردآوری کرده است.

مشاغل پاره وقت مناسب

دستیاران آموزشی (TA) – میانگین دستمزد: ۲۳ دلار کانادا در ساعت

این موقعیت شغلی یکی از ساده‌ترین مشاغلی است که می‌توان به دستش آورد، زیرا بیشتر موقعیت‌های شغلی دستیاری آموزشی برای دانشجویان محفوظ است. شغل دستیار آموزشی به نفع دانشجویان نیز هست، به ویژه برای کسانی که به دنبال شغلی در دانشگاه هستند، زیرا به آنها اجازه می‌دهد تا در رشته تحصیلی خود تجربه تدریس کسب کنند. این موقعیت شغلی همچنین می‌تواند فرصتی عالی برای همکاری نزدیک با یک استاد یا دانشکده خاص باشد، در حالی که همچنان امکان کسب درآمد هم از طریق آن وجود دارد. این شغل راحت است، زیرا معمولاً محل کار در محوطه دانشگاه/کالج است و باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه رفت و آمد دانشجویان می‌شود.

سرور / متصدی بار / متصدی نوشیدنی‌ها – میانگین پرداخت: ۱۶ دلار کانادا در ساعت

موقعیت شغلی سرور و متصدی بار، انعطاف زیادی را در انتخاب ساعات کاری برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. نرخ استاندارد انعام قبل از کسر مالیات در کانادا بین ۱۵ تا ۱۸ درصد است، به این معنی که دانشجویانی که چندین ساعت در هفته کار می‌کنند می‌توانند تنها با انعام ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار درآمد اضافی داشته باشند و بسیاری از آنها بیشتر ازاین مبلغ را گزارش می‌دهند.

راننده سواری اشتراکی- میانگین دستمزد: ۱۹ دلار کانادا در ساعت

پلتفرم سفر اشتراکی مانند Uber و Lyft در کانون‌های دانشجویی (تورنتو، ونکوور، مونترال و غیره) بسیار محبوب هستند. برای واجد شرایط بودن، دانشجویان باید حداقل ۲۱ سال سن، گواهینامه رانندگی معتبر، ماشین قابل اعتماد و گوشی هوشمند داشته باشند. این شغل به دانشجویان آزادی کامل برای تنظیم ساعات کاری خود را می‌دهد. درآمدها بسته به زمان و مسافت سفر و تعداد سفر می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

معلم خصوصی – میانگین دستمزد: ۳۰ دلار کانادا در ساعت

مانند موقعیت‌ شغلی دستیار آموزشی، تدریس خصوصی می‌تواند راه عالی دیگری برای کسب درآمد دانشجویان در طول تحصیل باشد. تدریس خصوصی به دانشجویان اجازه می‌دهد تا قیمت‌ها، وظایف و ساعات کار خود را تعیین کنند. بدین گونه دانشجویان قادر هستند در یک رشته تحصیلی تمرکز کنند، در حالی که نگران کارهای اداری نباشند.

فریلنسر – میانگین دستمزد: ۲۳ دلار کانادا در ساعت

یک رده شغلی که طیف وسیعی از مشاغل را در بر می‌گیرد، فریلنسر بودن با انعطاف‌پذیری ساعات کار و استقلال برای تصمیم‌گیری در مورد نرخ کار می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای دانشجویان ایجاد کند. فریلنسینگ همچنین فرصتی عالی برای تثبیت نام و کار در صنعت/حرفه مورد علاقه افراد است. البته این کار دشوار هم می‌تواند باشد، زیرا دانشجویان در ابتدا خود را تثبیت می‌کنند تا مشتریان را جذب ‌کنند، فریلنسری مسیرهای حرفه‌ای متعددی را برای افراد دارای انگیزه کافی فراهم می‌کند.

دانشجویان بین المللی در کانادا

منابعی برای کمک به جستجوی کار

چه دانشجویان علاقه‌مند به کار در یکی از موقعیت‌های شغلی گفته شده در بالا باشند، چه بخواهند گزینه‌های شغلی خود را جستجو کنند، می‌توان از منابع زیر برای کمک به این جستجو استفاده کرد:

  • CanadaVisa Job Search Tool: پورتالی جامع که نتایج را از پورتال‌های موقعیت شغلی دولتی و خصوصی می‌گیرد.
  • لینکدین: پلتفرمی آسان برای شروع جستجوی کار است.
  • Indeed: یک سایت بین المللی آگهی کار با میلیون‌ها موقعیت شغلی؛
  • JobBank.ca: بانک رسمی کار که توسط دولت کانادا هدایت و به روز می‌شود.
  • Workopolis: یک سایت آگهی کار که خدمات شغلی را به دو زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می دهد.
  • TalentEgg: یک پورتال شغلی آنلاین که به طور خاص برای دانشجویان و فارغ التحصیلان اخیر ساخته شده است.
  • Magnet: پلتفرمی غیرانتفاعی که نیروی کار و فرصت‌های شغلی را به هم متصل می‌کند.
  • LeapGrad: پلتفرمی نسبتاً جدید برای کمک به ارتباط دانشجویان و فارغ التحصیلان جدید با کارفرمایانی که در حال استخدام هستند.

از آنجایی که دانشجویان بین المللی در طول تحصیل خود کار می‌کنند، سه عامل کلیدی وجود دارد که باید به آنها توجه زیادی کرد: پرداختی، شرایط کاری و ملاحظات مهاجرتی.

در ۱ آوریل ۲۰۲۲، کانادا به اجرای سیاست حداقل دستمزد جدید فدرال رأی داد و حداقل دستمزد را در سراسر کشور به ۱۵٫۵۵ دلار کانادا در ساعت افزایش داد، با وعده تعدیل بر اساس تورم. دانشجویان بین المللی باید اطمینان حاصل کنند (خارج از ترتیبات استخدامی خاص مانند موقعیت‌های تعاونی) که دستمزد آنها حداقل با این مبلغ متناسب باشد.

علاوه بر این، دانشجویان بین‌المللی باید بدانند که به عنوان نیروی کار خارجی موقت در کانادا، از تمام حقوق نیروی کار مشابه ساکنان دائمی و شهروندان کانادا برخوردار هستند. اگر یک دانشجوی بین‌المللی متوجه شود که کارفرمایش حقوق نیروی کار خود را نقض می‌کند، طبق قانون این اختیار را دارد که آن‌ را به مقامات مربوطه گزارش دهد.

دانشجویان بین المللی همچنین باید شرایط دریافت اجاره کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) جهت اقدام به مهاجرت را در نظر داشته باشند. یعنی، دانشجویان بین المللی باید وضعیت تمام وقت را در طول مدت تحصیل خود حفظ کنند. این یکی از مهم‌ترین شرایط برای دریافت اجاره کار پس از فارغ التحصیلی است و اکنون که دانشجویان بین المللی می‌توانند در طول ترم تحصیلی به صورت تمام وقت کار کنند، باید این مورد به دقت رعایت شود. اگر فارغ‌التحصیلان بین المللی قبل از انقضای اجازه تحصیل خود برای اجاره کار پس از فارغ التحصیلی درخواست دهند، واجد شرایط ادامه کار تمام وقت تحت وضعیت حفظ شده خواهند بود، حتی قبل از اینکه تصمیمی در مورد درخواست آنها گرفته شود.

در نهایت، دانشجویان بین‌المللی باید توجه داشته باشند که اکثر برنامه‌های مهاجرتی به حداقل یک سال سابقه کار تمام وقت نیاز دارند. این موضوع، اجاره کار پس از فارغ التحصیلی را برای دانشجویانی که امیدوارند در کانادا اقامت دائم داشته باشند بسیار حائز اهمیت می‌کند.