طرح ظرفیت پذیرش مهاجر کبک برای سال ۲۰۲۳

طرح ظرفیت پذیرش مهاجر کبک برای سال ۲۰۲۳

پذیرش کلی مانند سال ۲۰۲۲ خواهد بود و تغییرات کمی در گروه‌های مهاجرتی وجود دارد

طبق طرح ظرفیت پذیرش مهاجر کبک برای سال ۲۰۲۳ که در ۸ دسامبر منتشر شد، این استان می‌تواند در سال ۲۰۲۳ تا ۵۲ هزار و ۵۰۰ مقیم دائم جدید را بپذیرد، این هدف دقیقاً مشابه هدف مهاجرتی سال ۲۰۲۲ است.اکثر مهاجران جدید کبک در سال ۲۰۲۳ از طریق برنامه‌های مهاجرت اقتصادی استان، از جمله برنامه نیروی متخصص کبک (QSWP) و برنامه تجربه کبکی (PEQ) وارد استان می‌شوند.برنامه‌ریزی اخیر در راستای اهداف تعیین‌شده در مذاکرات عمومی است که تابستان ۲۰۱۹ به‌عنوان بخشی از طرح ظرفیت پذیرش مهاجر کبک برای سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۰ انجام شدند.

بر اساس این برنامه‌ریزی، بیشترین نسبت تازه واردان از طریق برنامه‌های اقتصادی وارد خواهند شد یعنی ۳۳ هزار و ۹۰۰ تازه‌وارد یا ۶۵ درصد پذیرش‌های برنامه ریزی شده. در این بخش، پیش بینی شده است که استان ۲۹ هزار و ۵۰۰ نیروی متخصص و حداکثر ۴ هزار و ۳۰۰ مهاجر تجاری شامل سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و افراد خوداشتغال را پذیرش کند.

طرح ظرفیت پذیرش مهاجر ۲۰۲۳ نزدیک به طرح ۲۰۲۲ است، زیرا در اوایل سال جاری حزب «ائتلاف آینده کبک» (CAQ) با اکثریت بالا برای دومین بار به عنوان حزب حاکم برنده شد.

طرح ظرفیت پذیرش مهاجر ۲۰۲۲ تحت رهبری نخست‌وزیر کنونی فرانسوا لوگو تنظیم شد و هدف آن افزایش تدریجی تعداد تازه‌واردان پس از کاهشی بود که در سال ۲۰۱۹ پیش آمد. کاهش ۲۰ درصدی در آن سال توسط حزب «ائتلاف آینده کبک» برای بهبود انتخاب و فرانسوی کردن تازه‌واردان کبک اعمال شد.

یکی از ارکان اصلی حزب «ائتلاف آینده کبک» حفظ زبان فرانسه در کبک است و طرح جدید بر انتخاب مهاجرانی متمرکز است که فرانسوی صحبت می‌کنند. اداره مهاجرت کبک انتظار دارد که ۷۹ درصد از مهاجران اقتصادی در سال ۲۰۲۳ و همچنین ۶۶ درصد از مهاجران در همه گروه‌های مهاجرتی دانش زبان فرانسه داشته باشند.

مهاجرت به کبک موضوعی بود که در انتخابات استانی امسال بسیار مورد بحث قرار گرفت. لوگو به عنوان بخشی از مبارزات انتخاباتی خود متعهد شد که در طول دوره مسئولیت خود سالانه تنها به ۵۰ هزار مهاجر اجازه ورود به کبک را بدهد. به اعتقاد وی این بیشترین تعداد مهاجرانی است که کبک می‌تواند در خود جای دهد، زیرا ادغام تازه‌واردان در جامعه کبک دشوار است، به‌ویژه کسانی که نیاز به یادگیری زبان فرانسه دارند.

سیستم مهاجرتی منحصر به فرد کبک

کبک تنها استان کانادا است که سالانه طرح ظرفیت پذیرش مهاجر را منتشر می‌کند. همچنین این تنها استانی است که کنترل کامل پذیرش مهاجران اقتصادی خود را دارد.

استان کبک از زمان راه‌اندازی اداره مهاجرت خود در سال ۱۹۶۸، استقلال بیشتری در برنامه‌های مهاجرتی خود دارد. این استان به تلاش برای کنترل بیشتر برنامه‌های مهاجرتی خود ادامه داد تا اینکه طبق یک توافق مهاجرتی با دولت کانادا که در سال ۱۹۹۱ انجام شد، کبک مسئول تعیین اهداف پذیرش مهاجر خود شد. کبک تنها استان در کانادا است که چنین توافقی با دولت فدرال دارد.

با این حال، در حالی که کبک نیروی متخصص لازم در استان را پذیرش می‌کند، مهاجرت همچنان یک مسئولیت مشترک بین دولت‌های فدرال و استانی است و اداره مهاجرت کانادا (IRCC) تصمیم نهایی را در مورد همه پذیرش‌ها، صرف‌نظر از گروه مهاجرتی بر عهده دارد.

نحوه مهاجرت به کبک

هر کسی که مایل به مهاجرت به کبک است باید مورد تایید دولت‌های استانی و فدرال باشد. کبک مهاجران متخصص را بر اساس معیارها و رویه‌های خود انتخاب می‌کند و متقاضیان باید مستقیماً از طریق یکی از برنامه‌های مهاجرتی به این استان مراجعه کنند.پیشنهاد شغلی سریعترین راه رسیدن به کبک میباشد . 

اگر متقاضیان معیارهای لازم برای یکی از برنامه‌ها را داشته باشند و توسط کبک انتخاب شوند توسط خانواده همراهشان گواهی انتخاب کبک (CSQ) دریافت خواهند کرد. این سند توسط اداره مهاجرت کبک صادر شده است.

متقاضی پس از دریافت گواهی انتخاب کبک باید جهت اقامت دائم به اداره مهاجرت (IRCC) درخواست داده و بررسی‌های پزشکی و امنیتی لازم را انجام دهد.

شرایط اقدام برای برنامه‌‌ نیروی متخصص کبک

متقاضیان به اقدام برای برنامه مهاجرتی نیروی متخصص کبک یا همان QSWP لازم است که در مهارت‌های گفتاری و شنیداری زبان فرانسه حداقل مدرک B1 و ترجیحا آیلتس ۵ زبان انگلیسی و همچنین تحصیلات بالای دیپلم را داشته باشند.