راهنمای مهاجرت به کانادا برای نیروی کار بخش تکنولوژی

Tech program Canada

راهنمای مهاجرت به کانادا برای نیروی کار بخش تکنولوژی / همه نکات برای نیروی کار بخش تکنولوژی، مرتبط با مهاجرت به کانادا و مجوز کاری در سال ۲۰۲۱ در این مطلب آورده شده است.

افرادی که در زمینه فناوری فعالیت دارند، گزینه هایی برای مهاجرت به کشور کانادا پیش روی خود دارند.

نخست، در مورد چگونگی آمدن به کانادا صحبت کنیم. افراد دارای ملیت های خارجی نیازمند مجوز کاری هستند تا بتوانند به شکل قانونی در کانادا کار کنند. برخی از این مجوزهای شغلی ویژه نیروی کار بخش تکنولوژی می باشد. همچنین، این امکان برای فعالین حوزه فناوری وجود دارد تا از ارائه مستقیم درخواست اقامت دائم خود صرف نظر کرده و به این شکل، بدون ورود به کانادا اقدام نمایند.

نتایج نشان می دهند که مهاجرین دارای تجربه کار در کانادا تمایل به کسب درآمد بهتری از بازار کار دارند. آنها مایل هستند حقوق بیشتری بگیرند و احتمال استخدامشان در اولین سال بعد از ورود بیشتر است.

در اینجا برخی از گزینه های مجوز کار کانادایی برای فعالان بخش تکنولوژی ذکر شده اند.

دسته نیروی حرفه ای جهانی

مسیر اصلی موقت همین مورد است. این مسیر برای بررسی ۸۰ درصد درخواست ها طی دو هفته یا کمتر طراحی شده است. کارفرمایان از آن برای آوردن سریع نیروی کار دارای مهارت بالا استفاده می کنند. کارفرمایی که واجد شرایط شناخته شده باشد می تواند در دسته بندی A یا B قرار گیرد.

دسته A برای شرکت هایی است که رشد سریعی دارند و نیازمند نیروهای متخصص از خارج کشور کانادا هستند. کارفرمایی که در دسته A قرار می گیرد باید از یک مشاور تاییدیه داشته باشد که معمولا یک آژانس محلی، دولتی یا نیمه دولتی است که وظیفه آن توسعه اقتصاد منطقه یا شهر می باشد.

دسته بندی B برای کارفرمایانی است که در جستجوی نیروی کار ماهر خاصی هستند که کشور کانادا این موارد را به عنوان لیست نیازمندی های خود منتشر کرده است اما در آنها کمبود دارد. این لیست تحت عنوان لیست مشاغل حرفه ای جهانی شناخته می شود. همه آنها در زمینه فناوری می باشند.

کارفرمایان باید موارد لازم را داشته باشند. برای نمونه، باید نشان دهند که شخص خارجی را که استخدام می کنند سودی دائمی نصیب کشور کانادا می کند. ثابت کنند که این استخدام باعث ایجاد مشاغلی برای کانادایی ها شده یا دانش و مهارت به افراد کانادایی منتقل می گردد. همچنین کارفرما باید نشان دهد که حداقل مبلغ حقوق مشخص شده را به فرد خارجی پرداخت می نماید (کمتر از حداقل پرداخت نمی شود). این مبلغ بسته به مشاغل و استان ها متفاوت است.

CUSMA

توافقنامه ای بین کانادا، آمریکا و مکزیک است که با NAFTA جایگزین شده است. مفادی دارد که جابجایی نیروی متخصص میان این سه کشور را تسهیل می نماید. دو دسته مرتبط با نیروی کار بخش فناوری دسته های حرفه ای و جابجایی بین شرکتی ICT هستند.

CUSMA از ۶۳ شغل نام می برد که تحت دسته بندی حرفه ای واجد شرایط قرار گرفته اند. تحلیلگر سیستم های کامپیوتری هم در بین مشاغل وجود دارد.

ICT برای کارمندانی است که محل خود را در داخل شرکت تغییر داده و به شعبه کشور کانادا منتقل می کنند. لیستی از مشاغل واجد شرایط یا مواردی که شامل این دسته نمی شوند وجود ندارد. در مجموع، شخص منتقل شده بین شرکتی به کسی گفته می شود که برای یک شرکت حداقل به مدت یکسال کار کرده و دارای نقش مدیریتی یا دانش خاصی بوده است.

انتقال بین شرکتی (غیر CUSMA)

امکان ICT از کشوری غیر از مکزیک یا آمریکا هم وجود دارد. برای مثال، قرارداد تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و کانادا CETA همانند تفاهم نامه با کشور بریتانیا، مفادی در مورد ICT هم دارد.

نیروی کاری که از طریق ICT به کانادا می آید نیازمند ارزیابی تاثیر بازار کار LMIA نیست. این مجوز، همانطور که از نام کاملش برمی آید، روندی است که نشان می دهد استخدام نیروی کار خارجی باعث جایگزینی نیروی کار کانادایی نخواهد شد.

راهنمای مهاجرت به کانادا برای نیروی کار بخش تکنولوژی

مسیرهایی که برای دستیابی به اقامت دائمی کانادا وجود دارد

کسانی که قصد ماندن طولانی مدت تری را در کانادا دارند می توانند برای مجوز اقامت دائمی اقدام نمایند. افراد مقیم دائم اغلب امکان جابجایی بیشتری نسبت به اقامت موقت در خاک کانادا را دارند. این افراد دیگر نیازی به مجوز کار ندارند چون امکان تجدید کارت PR خود را دارا می باشند.

روش اکسپرس انتری

معمولترین مسیر مهاجرتی برای نیروی کار ماهر در بین همه موارد محسوب می شود. با اینکه اغلب به عنوان برنامه مهاجرتی از آن نام می برند، در واقع یک سیستم مدیریت درخواست آنلاین است. معمولا نیروی کار بخش فناوری می توانند از طریق دو مورد از سه برنامه ای که تحت سیستم اکسپرس انتری مدیریت می شود به کانادا وارد شوند که این دو برنامه نیروی کار ماهر فدرال FSW و کلاس تجربه کانادایی CEC می باشد. برنامه تجارت حرفه ای فدرال FSTP بیشتر برای تجار و بازرگانان مناسب است.

اکسپرس انتری به منظور بررسی ۸۰ درصد از درخواست ها طی مدت شش ماه یا کمتر طراحی شده است. پروفایل ها در اکسپرس انتری امتیازها را بر پایه عواملی مانند سطح تحصیلات، زبان و تجربه کاری دریافت می کنند. هر دو هفته یکبار، کانادا پروفایل های دارای امتیاز بالا را انتخاب کرده و دعوتنامه ITA به منظور درخواست اقامت دائمی برای آنها ارسال می کند.

FSW معمولا مناسب افرادی است که خیلی در کانادا نبوده اند. برای واجد شرایط شدن در این برنامه، شخص باید حداقل یکسال تجربه کار خارجی یا کانادایی در مشاغل نیازمند مهارت بالا داشته باشد. این موارد در دسته بندی مشاغل ملی کانادا NOC در دسته های A یا B طبقه بندی شده اند و مشاغل بخش فناوری در NOC A قرار دارند. داوطلبین این برنامه باید حداقل امتیاز ۷ را در آزمون انگلیسی CLB یا فرانسه NCLC کسب نمایند. آنها نیازی به جاب آفر نداشته ولی داشتن یک مورد می تواند امتیاز بیشتری را برای آنها به ارمغان بیاورد.

کلاس تجربه کانادایی برای افرادی طراحی شده که در حال حاضر مشغول تحصیل یا کار در کانادا هستند. برای واجد شرایط شدن در آن، شخص نیازمند حداقل یکسال (در سه سال گذشته) کار کردن در شغل NOC A یا B در کشور کانادا می باشد. اگر شغل آنها در NOC A باشد باید دارای CLB یا NCLC ۷ باشند. در مورد FSW نیازی به جاب آفر نیست. اما داشتن یک پیشنهاد کاری می تواند امتیاز ویژه به شخص اضافه کند.

نیروی کار تکنولوژی تمایل به اکسپرس انتری دارند. طبق جدیدترین گزارش سالانه اکسپرس انتری، حدود یک سوم همه داوطلبین موفق، نیروی کار بخش تکنولوژی هستند.

هر استان هم برنامه های مهاجرتی خود را اجرا می کند که به رفع نیازهای بازار کار منطقه آنها کمک می کند. چندین مورد از استان ها دارای دسته های مهاجرتی مختص تکنولوژی هستند.

راهنمای مهاجرت به کانادا برای نیروی کار بخش تکنولوژی

دسته فناوری بریتیش کلمبیا

برنامه نامزدی استانی بریتیش کلمبیا BC PNP دسته تکنولوژی بریتیش کلمبیا را برای نیروی کار این بخش ارائه می دهد. این برنامه PNP داوطلبینی را که دارای جاب آفر در یکی از مشاغل ۲۹ گانه واجد شرایط هستند مدنظر قرار می دهد.

راهنمای برنامه تکنولوژی استان بریتیش کلمبیا

برای واجد شرایط شدن باید حداقل در یکی دیگر از برنامه های مهاجرتی استان صلاحیت شما احراز شود. دسته فناوری مسیری خاص است که در بین سایر برنامه ها کار می کند و یک برنامه منحصر به فرد نمی باشد. در این حالت نیاز به داشتن پیشنهاد کاری در مشاغل ذکر شده دارید. این پیشنهاد باید حداقل برای یکسال باشد.

داوطلبین واجد شرایط برای نامزدی استانی از برنامه BC PNP و با قرعه کشی های تکنولوژی که هفتگی برگزار می شوند دعوت می گردند. داوطلبین این مسیر از مزایایی چون اولویت رسیدگی و افسر ویژه بررسی پرونده برخوردار هستند.

قرعه کشی های تکنولوژی انتاریو

استان انتاریو قرعه کشی های فناوری خود را گهگاهی برگزار می کند. در این برنامه صلاحیت شما باید در دسته اولویت های اصلی فردی استان انتاریو احراز شود. به این معنی که باید یا در برنامه نیروی کار ماهر فدرال یا کلاس تجربه کانادایی واجد شرایط باشید. برای احراز صلاحیت، نیاز به داشتن تجربه کار در یکی از شش شغل فناوری زیر دارید: مهندسین و طراحان نرم افزار، برنامه نویسان کامپیوتر و توسعه دهندگان رسانه های تعاملی، مهندسین کامپیوتر، طراحان و توسعه دهندگان وب، تحلیلگران پایگاه داده و مدیران داده ها و مدیران سیستم های اطلاعاتی و رایانه ای.

برنامه مهاجرتی کبک برای نیروی کار در زمینه هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات و بخش های جلوه های بصری

استان کبک کانادا، برنامه آزمایشی مهاجرتی خود را چند ماه پیش در آوریل راه اندازی کرد. این برنامه دارای دو دسته می باشد.

هوش مصنوعی AI

این دسته دارای دو زیر دسته می باشد: یکی برای افرادی که از کالج یا دانشگاهی در کبک فارغ التحصیل شده باشند و یکی برای نیروی کاری که خارج از کشور تربیت شده است. دو دسته در زمینه ملزومات خود تفاوت هایی با هم دارند. برای مثال، زیر دسته فارغ التحصیلی نیازمند تجربه کاری یا جاب آفر است.

زیر دسته نیروی کار خارجی در بعضی موارد، نیاز به پیشنهاد کاری ندارد. اما در هر دو مورد داوطلب باید دارای تحصیلات مرتبط و حداقل برابر با سطح کارشناسی استان کبک را دارا باشد.

فناوری اطلاعات IT و جلوه های بصری

داوطلبین این برنامه باید دارای تجربه کاری به مدت حداقل ۲ سال از پنج سال اخیر در ۱۰ شغل مدنظر باشند. همچنین نیازمند داشتن جاب آفر جدید یا ادامه دار در این زمینه ها هم هستند. باید ملزومات تحصیلی لازم را داشته باشند و ثابت کنند که تحصیلات آنها حداقل معادل دیپلم فنی کبک یا مدرک کارشناسی آن می باشد.

هر دو دسته دارای دو تقسیم بندی هستند، یکی برای فرانسوی زبانان و دیگری برای غیر فرانسوی زبانان می باشد. شخصی که در دسته فرانسوی زبانان درخواست می دهد باید سطح متوسط رو به حرفه ای در زبان فرانسه را نشان دهد. دسته غیر فرانسوی زبان غیرمتداول است. معمولا دسته های مهاجرتی کبک نیازمند دانش زبان فرانسه هستند.

دریافت آخرین اخبار مهاجرت کانادا از صفحه اینستاگرام موسسه مهاجرتی شوتر