دو برابر شدن برنامه اسپانسرشیب والدین

دو برابر شدن مهاجران برنامه اسپانسرشیب والدین

در سه ماهه اول ۲۰۲۲، تازه‌ واردان از طریق برنامه اسپانسرشیپ والدین کانادا بیش از دو برابر شده‌‌اند.

 

آمار رسمی نشان می‌دهد که بین ماه‌های ژانویه تا مارس امسال ۵ هزار و ۲۳۵ متقاضی اقامت دائم از طریق برنامه اسپانسر شیپ پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ (Parents and Grandparents Program) وارد ۱۰ استان کانادا شده‌اند، این رقم در سال ۲۰۲۱، ۲ هزار و ۱۱۰ نفر بود.

 

رقم گفته شده همچنین نسبت به ۴ هزار و ۸۰ مهاجری که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، قبل از بحران کووید-۱۹ از طریق برنامه اسپانسر شیپ پدر و مادر یا همان برنامه PGP وارد کانادا شدند، افزایش یافته است.

 

سال ۲۰۲۲ قرار است استان‌های کانادا نزدیک به ۲۱ هزار مهاجر از طریق برنامه اسپانسر شیپ پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ جذب کنند، این رقم برای سال ۲۰۲۱۱، ۱۱ هزار و ۷۲۵ مهاجر بود.

 

چشم انداز مهاجرت به کانادا از طریق برنامه اسپانسرشیپ والدین

با هدف ورود ۲۵ هزار مهاجر از طریق برنامه اسپانسرشیپ والدین برای سال ۲۰۲۲، اداره مهاجرت کانادا (IRCC) امیدوار است در ماه‌های آینده آمار سه ماهه افزایش یابد.

 

میزان پذیرش سالانه مهاجران از طریق برنامه اسپانسرشیپ والدین قرار است در سه سال آینده بیش از یک سوم بیشتر شود.

 

طبق چشم انداز مهاجرتی دولت اتاوا، پذیرش ۲۵ هزار مهاجر برای سال ۲۰۲۲، ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر برای سال ۲۰۲۳ و ۳۲ هزار نفر برای سال ۲۰۲۴ از طریق برنامه PGP هدف‌گذاری شده است.

 

این میزان ورودی، ۳۶ درصد نسبت به هدف ۲۰۲۱ (یعنی ۲۳ هزار و۵۰۰ تازه وارد) بیشتر است.

 

روند برنامه اسپانسرشیپ والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌ ها

اداره مهاجرت کانادا (IRCC) یک سیستم انتخاب برای PGP دارد. شهروندان و ساکنان دائمی باید قبل از قرار گرفتن در سیستم انتخاب، فرم علاقه‌مندی به اسپانسر شدن را ارسال کنند.
اداره مهاجرت انتخاب‌هایی را در سیستم انجام داده و دعوت نامه‌هایی برای درخواست(ITA) صادر می‌کند.

 

پس از آن، اسپانسرها ۶۰ روز فرصت دارند تا درخواست کامل خود را ارسال کنند.
مقامات اداره مهاجرت از سال ۲۰۲۰ فرم علاقه‌مندی جدیدی برای اسپانسری باز نکرده‌ است. اوایل سال ۲۰۲۲ اداره مهاجرت اعلام کرد که هنوز در حال پردازش درخواست‌های موجود است.

 

چه کسانی واجد شرایط اسپانسر شدن هستند؟

داشتن حداقل ۱۸ سال سن

  • زندگی در کانادا
  • شهروند کانادایی، مقیم دائم یا طبق قانون بومیان کانادا (Canadian Indian Act) تبعه تصدیق شده کانادا باشند
  • حداقل درآمد سه سال گذشته برای اسپانسر شدن کافی باشد (minimum income)، متقاضیان می‌توانند به صورت مشترک با همسر تعهدنامه امضا نمایند، فارغ از مدت زمانی که فرد ازدواج کرده، درآمد حاصل از هر دو نفر به عنوان حداقل درآمد لازم برای برنامه اسپانسرشیپ با هم ترکیب می‌شود.
  • برای اسپانسرها در هر استانی به غیر از کبک، دوره تعهد ۲۰ سال است، این ۲۰ سال از زمان دریافت اقامت دائم والدین حساب می‌شود.
  • اسپانسرها باید هرگونه کمک اجتماعی که به اسپانسرشوندگان تعلق می‌گیرد به دولت بازپرداخت کنند.
  • اسپانسرهایی که در کبک زندگی می کنند.

ساکنان کبک اگر بخواهند اسپانسر شوند، بایستی پس از تایید اداره مهاجرت کانادا شرایط اداره مهاجرت کبک را نیز برآورد کنند. اداره مهاجرت کبک (MIFI) نیز درآمد اسپانسر را ارزیابی می‌کند و باید تعهدنامه امضا شود.

 

اسپانسرشوندگان چه کسی هستند؟

شهروندان و ساکنان دائمی کانادا می‌توانند اسپانسر والدین و پدربزرگ و مادربزرگ ( خونی یا فرزندخواندگی) خود شوند. در موارد طلاق یا جدایی، همسر قانونی پدر، مادر ، پدربزرگ و مادربزرگ نیز واجد شرایط است.

 

برادران و خواهران یا برادران و خواهران ناتنی، تنها در صورتی واجد شرایط هستند که تحت تکفل باشند. در صورت برآورده شرایط مالی بیش از یک نفر یا زوج می‌توانند اسپانسر مالی شوند.

 

سوپر ویزای والدین و پدربزرگ و مادربزرگ

برای کسانی که نتوانند از طریق برنامه PGP موفق به ورود به کانادا شوند، سوپر ویزای پدر، مادر، پدربزرگ و مادربزرگ جایگزین خوبی است. با سوپر ویزا امکان ۲ سال اقامت بدون تمدید به والدین و پدر بزرگ و مادربزرگ داده می‌شود، همچنین اجازه چندین ورود و خروج طی ۱۰ سال از طریق سوپر ویزا وجود دارد.