انتخاب ۲۵ می اکسپرس انتری

انتخاب ۲۵ می اکسپرس انتری

انتخاب ۲۵ می اکسپرس انتری

 

در این دور انتخاب، ۵۸۹ متقاضی برنامه انتخاب استانی (PNP) دعوتنامه دریافت کردند.

 

با نزدیک شدن به جولای یعنی زمان اعلام شده برای از سرگیری انتخاب‌های برنامه تجربه کانادایی (CEC) و برنامه نیروی متخصص فدرال (FSWP) انتخاب‌‌های استانی همچنان ادامه دارد. ادراه مهاجرت کانادا (IRCC) دور جدیدی از این انتخاب‌ها را در ۲۵ می برگزار و برای ۵۸۹ متقاضی اکسپرس انتری جهت درخواست اقامت دائم دعوتنامه صادر کرد.

 

حداقل امتیاز لازم در این انتخاب ۷۴۱ بود و فقط از متقاضیانی دعوت شد که قبلا گواهی برنامه انتخاب استانی (Provincial Nominee Program) را دریافت کرده بودند، برای همین دلیل حداقل امتیاز لازم بسیار بالا بود. چرا که متقاضیان اکسپرس انتری که گواهی انتخاب استانی دارند به طور خودکار۶۰۰ امتیاز در سیستم جامع رتبه‌بندی (Comprehensive Ranking System) به امتیاز پایه آنها افزوده می‌شود.

 

در این انتخاب اکسپرس انتری افراد بیشتری نسبت به دور قبل دعوت شدند و حداقل امتیاز کمتری نسبت به دور قبل نیاز بود. در انتخاب قبلی، اداره مهاجرت از ۵۴۵ متقاضی برنامه انتخاب استانی با حداقل امتیاز ۷۵۳ دعوت به عمل آورد.

 

انتخاب اکسپرس انتری برای متقاضیان برنامه‌های تجربه کانادایی یا همان CEC و نیروی متخصص فدرال یا همان FSWP در ماه جولای از سر گرفته می‌شود و طبق گفته وزیر مهاجرت کاناد، شان فریز، بار دیگر درخواست‌های جدید اکسپرس انتری در چارچوب استاندارد شش ماهه رسیدگی خواهند شد.

 

انتخاب اکسپرس انتری برای متقاضیان نیروی متخصص فدرال از دسامبر ۲۰۲۰ و برای متقاضیان تجربه کانادایی از سپتامبر ۲۰۲۱ متوقف شده است. زمان رسیدگی به پرونده‌های این برنامه‌ها در حال حاضر بسیار بالاتر از هدف شش ماهه اداره مهاجرت است. انتخاب این متقاضیان به منظور کاهش انباشت پرونده‌های اکسپرس انتری که در دوران همه‌گیری تشدید شده بود، به طور موقت متوقف شده است.

 

بر اساس آمار اداره مهاجرت که در نشست رسانه‌ای ۲۲ آوریل اعلام شد، بین ۱ ژانویه تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲، در مورد ۱۵۶هزار پرونده اقامت دائم کانادا تصمیم‌گیری شده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ افزایش دو برابری را نشان می‌دهد.

 

تعداد مهاجران تازه وارد از طریق سیستم اکسپرس انتری در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ کاهش یافته است، اما اداره مهاجرت قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۱۰هزار مهاجر از این روش پذیرش کند.

 

اکسپرس انتری چیست؟

اکسپرس انتری سیستم مدیریت درخواست برای سه برنامه مهاجرتی محبوب کانادا یعنی تجربه کانادایی (Canadian Experience Class)، نیروی متخصص فدرال (Federal Skilled Worker Program) و برنامه نیروی متخصص فنی فدرال (Federal Skilled Trade Program) است. متقاضیان برنامه انتخاب استانی در سیستم اکسپرس انتری حداقل برای یکی از این برنامه‌ها واجد شرایط هستند.

 

اکسپرس انتری از سیستم جامع رتبه‌بندی یا همان CRS برای رتبه‌بندی پرونده‌های متقاضیان استفاده می‌کند و متقاضیانی که بیشترین امتیاز را کسب کنند، دعوتنامه‌ای برای درخواست (ITA) دریافت کرده و سپس می‌توانند برای اقامت دائم کانادا درخواست دهند.

 

پس از درخواست متقاضی، افسر اداره مهاجرت کانادا درخواست را بررسی کرده و تصمیم‌گیری می‌کند. افسر درخواست بیومتریک می‌کند و امکان دارد مصاحبه‌ای ترتیب دهد یا مدارک بیشتری درخواست کند.

 

اگر درخواست تأیید شود، اداره مهاجرت کانادا تأییدیه اقامت دائم یا همان COPR (Confirmation of Permanent Residence) را صادر می‌کند. متقاضیان اقامت دائم کانادا مورد تائید می‌توانند مراحل پذیرش در کشور را پیگیری کنند.