افزایش فرصت‌های شغلی در کانادا

افزایش فرصت‌های شغلی در کانادا

کارفرمایان با کمبود نیروی کار شدیدی مواجه هستند

 

به گزارش اداره آمار کانادا، با توجه به تعداد بی سابقه موقعیت‌های شغلی خالی و تعداد نیروی کار کم، بسیاری از کارفرمایان کانادایی به ویژه در بخش‌ مراقبت‌های بهداشتی و مددکاران اجتماعی به دنبال یافتن نیروی کار هستند.

آژانس آمار کانادا در گزارشی در ۲۱ ژوئن اعلام کرد: «موقعیت‌های خالی در سه ماهه اول به ۹۵۷ هزار و ۵۰۰ نفر رسید که بالاترین رقم ثبت شده در سه ماهه است.»

موقعیت‌های خالی شغلی ۲٫۷ درصد یا ۲۴ هزار و۹۰۰ شغل نسبت به اوج قبلی آن در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ و ۷۲٫۳ درصد یا ۴۰۱ هزار و ۹۰۰ شغل نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

همه‌گیری کووید-۱۹ منجر به افزایش تعداد موقعیت‌های شغلی خالی شد

نرخ مشاغل اشغال نشده (job vacancy rate) کانادا، تعداد مشاغل خالی و اشغال نشده به نسبت کل تقاضای نیروی کار، از جمله مشاغل پر و خالی (اشغال شده و اشغال نشده) است. در سه ماهه اول سال جاری، این نرخ به ۵٫۶ درصد رسید.

اگرچه روند افزایشی نرخ فرصت‌های شغلی خالی به سه ماهه اول سال ۲۰۱۶، یعنی بسیار قبل از همه‌گیری کووید-۱۹، بازمی‌گردد، اما سال گذشته این میزان واقعاً رشد کرد.

از آن زمان، این نرخ همچنان به رشد خود ادامه داده است، اما سرعت آن کمتر شده، چون تعداد بیشتری از نیروهای کار کانادایی به شغل خود بازگشته یا مشاغل جدیدی پیدا کرده‌اند.

یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ مشاغل اشغال نشده، تقاضای گسترده برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و مددکاران اجتماعی در کانادا به دلیل همه‌گیری است.

تعداد مشاغل برای دستیاران پرستار، پرستاران و بهیاران ۲۱ هزار و ۹۰۰ نفر افزایش یافت و کشور به دنبال ۲۲ هزار و۹۰۰ پرستار رسمی و پرستار روانپزشکی رسمی است. فرصت‌های شغلی برای پرستاران حرفه‌ای دارای مجوز ۱۶۶ درصد افزایش یافته است که دو سوم از کل مشاغل اشغال نشده در مشاغل بهداشتی سه ماهه اول را تشکیل می‌دهد.

کمبود نیروی کار در بخش‌ مراقبت‌های بهداشتی، تولید، ساخت‌وساز و خرده‌فروشی

با ورود به فصل شلوغ ساخت و ساز، کمبود نیروی زیادی در این بخش نیز وجود دارد.

به گزارش اداره آمار کانادا، کارفرمایان در بخش ساخت و ساز به طور فعال به دنبال پر کردن ۸۱ هزار ۵۰۰ موقعیت شغلی خالی در سه ماهه اول بودند که ۷٫۱ درصد یا ۵ هزار و۴۰۰ شغل نسبت به سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ افزایش داشت و بیش از دو برابر تعداد، ۳۸ هزار و۸۰۰ شغل در سه ماهه اول ۲۰۲۰ مشاهده شد.

در مقایسه با سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، موقعیت‌های شغلی خالی در بخش ساخت و ساز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ در بسیاری از مشاغل، از جمله کارگران صنایع ساختمانی افزایش زیادی یافت، فرصت‌های شغلی برای کارگران صنایع ساختمانی ۸ هزار و۸۰۰ شغل جدید یعنی ۹۷ درصد و برای نجاران ۱۴۹٫۱ درصد یا ۶ هزار و۶۰۰ شغل افزایش یافته است.

در بخش تولید، تعداد مشاغل موجود در سه ماهه اول سال جاری به ۸۷ هزار و ۴۰۰ شغل رسید که ۵٫۳ درصد یا ۴ هزار و ۴۰۰ شغل نسبت به رکورد قبلی آن در سه ماه آخر سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. بیشترین افزایش مشاغل جدید در آن بخش در تولید مواد غذایی و تولید محصولات فلزی بود.

میزان موقعیت‌های شغلی خالی در بخش خرده فروشی هم بالا رفته است.

اداره آمار کانادا اشاره می‌کند که تعداد مشاغل خالی در این بخش در سه ماهه اول ۱۱۴ هزار و۶۰۰ بوده که ۱۲٫۸ درصد یا ۱۳هزار شغل نسبت به اوج سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ و ۶۸٫۵ درصد یا ۴۶ هزار و ۶۰۰ شغل نسبت به سه ماهه اول ۲۰۲۰ افزایش داشته است، (تعدیلات فصلی).

فروشگاه های مواد غذایی و نوشیدنی با ایجاد ۱۰ هزار و ۳۰۰ شغل جدید افزایش ۹۳٫۲ درصدی و فروشگاه‌های کالاهای عمومی با افزایش ۴ هزار۷۰۰ شغل رشد ۱۰۲٫۳ درصدی را تجربه کردند.

با بازگشت نیروی کار کانادایی به مشاغل خود یا مشاغل جدید مجموعه نیروی کار در دسترس در داخل کشور برای کارفرمایان در حال کم شدن است.

بر اساس آخرین نظرسنجی نیروی کار، در سطح ملی، نسبت بیکاری به مشاغل خالی در سه ماهه اول ۱٫۳ بود که نسبت به ۲٫۲ درصد سه ماهه سال ۲۰۲۰، کمتر شده است..

 

از هر پنج کسب‌وکار، دو مورد با چالش‌های استخدام مواجه هستند

 

از هر پنج صاحب کسب و کار در کانادا دو مورد پیش‌بینی می‌کنند که در استخدام نیروی کار متخصص با مشکل مواجه شوند و تقریباً یک سوم کل کسب و کارها در مورد حفظ نیروی کار متخصص خود ابراز تردید می‌کنند.

بسیاری از کارفرمایان در تلاشند تا با افزایش دستمزدهای نیروی کار برای موقعیت‌های شغلی خالی آنها را حفظ کنند.

اما در حالی که دستمزدها در سه ماهه اول سال جاری ۲٫۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ افزایش داشته، شاخص قیمت مصرف کننده ۵٫۸ درصد افزایش یافته است. با وجود افزایش حقوق، دستمزدها دیگر با تورم سازگاری ندارد.
نیروی کاری بخش تجارت عمده فروشی در سه ماهه اول سال جاری بیشترین افزایش را در حقوق داشتند و دستمزد سالانه آنها ۹٫۴ درصد افزایش یافت، همچنین در بخش حمل و نقل و فروشگاههای عمده فروشی افزایش ۸ درصدی دستمزدها و در بخش صنایع ساختمانی و تولیدی افزایش ۶٫۶ درصدی مشاهده شد.

افزایش حقوق در بخش مراقبت‌های بهداشتی و مددکاری، خدمات آب و برق و خدمات آموزشی در واقع همه بخش‌هایی که نیروی کار آن‌ها توسط دولت استخدام شده‌اند کمتر از نرخ تورم بود.

طبق گزارش اداره آمار کانادا، مشاغل اشغال نشده از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ تا سه ماهه اول ۲۰۲۲ در نیوفاندلند و لابرادور با ۱۲٫۶ درصد افزایش به ۸ هزار و ۵۰۰، در نیوبرانزویک با ۸٫۷ درصد افزایش به ۱۶ هزار و۳۰۰، در منیتوبا با افزایش ۵٫۱ درصدی به ۲۷ هزار و ۷۰۰ و در انتاریو با ۳٫۱ درصد افزایش به ۳۵۹ هزار رسید و در سایر استان‌ها تغییر چندانی نکرد.

کارفرمایانی که امیدوارند یک شهروند خارجی استخدام کنند، می توانند از برنامه‌های نیروی کار موقت خارجی (Temporary Foreign Worker Program) و برنامه ویزای کار تجاری (IMP) استفاده کنند.

 

کمبود نیروی کار فرصتی برای مهاجران

 

زیرگروه استعدادهای جهانی در کانادا (Global Talent Stream)، بخشی از برنامه نیروی کار موقت خارجی (TFWP) است که جهت پاسخ به نیازهای اقتصادی کشور کانادا ایجاد شده است. از این طریق کارفرمایان کانادایی می‌توانند با سرعت بالاتری نیروی کار خارجی جذب کنند، این زیرگروه برای پردازش ۸۰ درصد از برنامه‌ها در بازه زمانی دو هفته یا کمتر طراحی شده است.

کارفرمایان همچنین می‌توانند برای پر کردن موقعیت‌های شغلی خالی اتباع خارجی را از طریق سیستم اکسپرس انتری جذب کنند.