برگزاری انتخاب اکسپرس انتری

برگزاری انتخاب اکسپرس انتری

کانادا در تاریخ ۲ مارچ، انتخابی را برگزار و از ۱۰۴۷ متقاضی دعوت کرد تا برای اقامت دائم درخواست دهند. اداره مهاجرت و شهروندی کانادا در پنجمین انتخاب اکسپرس انتری خود در سال ۲۰۲۲، فقط برای متقاضیان برنامه‌های استانی دعوت‌نامه صادر کرده است.

 

حداقل امتیاز در سیستم جامع رتبه‌بندی (CRS) برای این انتخاب، ۷۶۱ بود. حداقل امتیاز نسبتاً بالا بود زیرا با دریافت گواهی استانی، ۶۰۰ امتیاز به امتیاز متقاضیان اکسپرس انتری افزوده می‌شود. حداقل امتیاز متقاضیان، بدون گواهی استانی، ۱۶۱ بود.

 

متقاضیان دعوت‌شده اکنون ۶۰ روز مهلت دارند تا برای اقامت دائم کانادا اقدام کنند.
در انتخاب پیشین، اداره مهاجرت کانادا در مجموع از ۱۰۸۲ متقاضی برنامه‌های مهاجرتی استانی دعوت کرد تا برای اقامت دائم کانادا درخواست دهند که به نوبه خود یک رکورد به حساب می‌آید.

 

انتخاب‌های اکسپرس انتری برای نیروی کار متخصص در آینده‌ای نزدیک از سر گرفته می‌شوند
کانادا از ماه دسامبر ۲۰۲۰، انتخاب اکسپرس انتری برای متقاضیان برنامه نیروی کار متخصص فدرال و از سپتامبر ۲۰۲۱ برای متقاضیان برنامه تجربه کانادایی برگزار نکرده است.

 

وزیر مهاجرت کانادا، شان فریزر، گفته است که اداره مهاجرت انتخاب‌های اکسپرس انتری برای نیروی کار متخصص را در آینده‌ای نزدیک از سر خواهد گرفت اما هنوز زمان مشخصی برای از سرگیری این انتخاب‌ها وجود ندارد. وزیر مهاجرت همچنین گفته که اکسپرس انتری در سال‌های آینده شرایط عادی‌تری خواهد داشت.

 

طبق طرح پذیرش مهاجر ۲۰۲۲-۲۰۲۴، پذیرش نیروی کار متخصص از طریق اکسپرس انتری در سال جاری به نصف کاهش می‌یابد، اما تا سال ۲۰۲۴ به حالت عادی باز می‌گردد.

 

طبق طرح فعلی، انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۲، حدود ۸۳،۵۰۰ مهاجر از طریق اکسپرس انتری و برنامه‌های استانی وارد کانادا شوند. ظرفیت جدید پذیرش مهاجر بیشتر از آن رقمی است که دولت در طرح قبلی پیش‌بینی کرده بود، یعنی ۸۱۵۰۰ مهاجر از طریق برنامه‌های مهاجرتی استانی برای سال ۲۰۲۲ و ۸۳،۰۰۰ برای سال ۲۰۲۳٫

 

علیرغم به وجود آمدن وقفه در انتخاب‌های برنامه نیروی کار متخصص فدرال و برنامه تجربه کانادایی، برگزاری انتخاب‌های اکسپرس انتری ویژۀ متقاضیان برنامه‌های استانی، هر دو هفته یک‌بار با تعداد بی‌سابقه‌ای ادامه دارد. تنها در ماه فوریه اداره مهاجرت، ۲,۱۴۵ دعوت‌نامه برای متقاضیان برنامه‌های استانی صادر کرد که حدود دو برابر ماه پیش بود که در آن ۱,۴۲۸ متقاضی دعوت‌نامه دریافت کرده بودند.

 

فریزر همچنین گفته که به دنبال افزایش انعطاف‌پذیری در سیستم اکسپرس انتری است. او اظهار داشته که می‌توان از اکسپرس انتری برای پاسخگویی به نیازهای کوتاه‌مدت مانند نیازهای شهرها و روستاهای کوچک‌تر و بخش‌های خاص استفاده کرد. وزیر مهاجرت پیشتر اشاره کرده بود که احتمال دارد در آینده انتخاب‌های اکسپرس انتری ویژۀ مشاغل برگزار شوند.

 

اکسپرس انتری

 

اکسپری انتری سیستمی برای مدیریت درخواست‌ها برای سه برنامه مهاجرتی کانادا است: برنامه تجربه کانادایی، برنامه نیروی کار متخصص فدرال و برنامه نیروی کار فنی فدرال. متقاضیان برنامه‌های استانی که در مجموعه اکسپرس انتری پروفایل دارند، پیشاپیش واجد شرایطِ یکی از این برنامه‌ها شده‌اند.

 

اکسپرس انتری از سیستم جامع رتبه‌بندی، برای امتیازدهی و رتبه‌بندی پروفایل‌های متقاضیان خود استفاده می‌کند. متقاضیان با بیشترین امتیاز، دعوت‌نامه دریافت می‌کنند تا برای اقامت دائم کانادا درخواست دهند.

 

سپس یک افسر اداره مهاجرت کانادا درخواست آن‌ها را بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند. پس از آن متقاضیان باید بیومتریک انجام دهند و ممکن است که برای مصاحبه هم دعوت شوند یا از آن‌ها مدارک بیشتری خواسته شود. اگر درخواستشان تائید شود، اداره مهاجرت کانادا برایشان تأییدیه اقامت دائم (COPR) صادر می‌کند. در نهایت متقاضیان مراحل فرود یا Landing را تکمیل کرده و وارد خاک کانادا می‌شوند.