انتخاب بهترین رشته‌های تحصیلی در کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا | ویزا شوتر

برای تحصیل در کشوری دیگر، باید بازار کار و میزان درآمد دریافتی را نیز بررسی کنید. به این ترتیب می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. البته در این میان علاقه شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به تنوع بالای رشته‌های عالی در کانادا، قطعاً می‌توانید یک رشته مناسب را برای ادامه تحصیل در این کشور انتخاب کنید. بهترین رشته‌ها برای تحصیل در کانادا شامل رشته‌هایی هستند که آینده کاری خوبی داشته و پتانسیل بالایی برای دریافت درآمد بالا دارند. با توجه به اینکه تنوع رشته‌ها بالاست، تصمیم گرفتیم تا در مورد بهترین رشته‌هایی صحبت کنیم که می‌توانید برای داشتن آینده‌ای روشن انتخاب کرده و سپس از دانشگاه‌ مورد نظرتان پذیرش دریافت کنید. با دریافت پذیرش وارد مرحله تحصیل خواهید شد و پس از فارغ‌التحصیلی نیز وارد بازار کار می‌شوید. در ادامه در مورد نحوه پذیرش، رشته‌های برتر، شهریه رشته‌ها و درآمد سالانه آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

پذیرش در دانشگاه‌های کانادا

چه به دنبال یک مدرک بین‌المللی باشید و چه به دنبال این باشید که پس از تحصیل وارد بازار کاری بالقوه با درآمد بالا شوید، کانادا برای دانشجویان بین‌المللی انتخابی ایده‌ال و مناسب خواهد بود.

دانشگاه‌ها، کالج‌ها، مدارس فنی و موسسات هنرهای کاربردی، طیف وسیعی از رشته‌ها را آموزش می‌دهند که برای تحصیل در آن‌ها باید ابتدا پذیرش دریافت کنید. از جمله برترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در مقاطع مختلف می‌توان به دانشگاه‌های زیر اشاره کرد که می‌توانید پذیرش تحصیلی را از آن‌ها دریافت کنید.

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه تامپسون ریورز
  • دانشگاه وینیپگ
  • کالج هامبر
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه یورک
  • دانشگاه مانیتوبا

کانادا یک کشور دو زبانه است و بنابراین مهم‌ترین موضوعی که برای پذیرش دانشگاه باید مد نظر داشته باشید، مدرک زبان است. در دانشگاه‌های کانادا به دو زبان اصلی انگلیسی یا فرانسوی تدریس می‌شود، در نتیجه در وهله اول باید بررسی کنید که به کدامیک از این دو زبان در دانشگاه مورد نظر شما تدریس خواهد شد.

خبر خوب اینکه در بیشتر دانشگاه‌های کانادا به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و شما برای پذیرش باید مدرک آیلتس ارائه دهید. امتیاز یا نمره آزمون آیلتس برای مقاطع تحصیلی مختلف شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و همین‌طور برای رشته‌های مختلف، متفاوت خواهد بود، در نتیجه بهتر است برای اطلاع از حداقل نمره آزمون آیلتس مورد پذیرش در رشته، مقطع و دانشگاه‌ محل تحصیل، وارد سایت دانشگاه شوید.

آزمون‌های اصلی زبان انگلیسی برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا شامل آیلتس آکادمیک، PTE آکادمیک، C1 پیشرفته و تافل است. برخی از دانشگاه‌ها آزمون‌های زبان انگلیسی نیز برگزار می‌کنند که شامل موارد زیر است:

  • ارزیابی زبان انگلیسی آکادمیک کانادایی یا CAEL
  • آزمون زبان انگلیسی کانادایی برای دانش‌پژوهان و کارآموزان یا CanTEST
  • آزمون ارزیابی زبان انگلیسی میشیگان یا MELAB

آزمون‌های زبان فرانسه مورد قبول دانشگاه‌های کانادا به شرح زیر هستند:

  • DALF
  • DELF
  • TEF
  • TCF
  • CanTEST

نمرات بالا در فرآیند پذیرش تحصیلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، هر چه نمرات شما بالاتر باشد می‌توانید برای دانشگاه‌ بهتری درخواست پذیرش ارسال کنید.

مهلت درخواست دانشگاه‌های کانادا برای ثبت‌نام

دانشجویان بین‌المللی که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند این فرصت را خواهند داشت که در دو مرحله برای ثبت‌نام در دانشگاه مورد نظر خود اقدام کنند.

  • ثبت‌نام در ۱ سپتامبر
  • ثبت‌نام در ۱۵ ژانویه

معرفی بهترین رشته‌های تحصیلی در کانادا

کانادا دارای برترین دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی است و توانسته اثبات کند که معتبرترین مدارک بین‌المللی را ارائه می‌کند. با انتخاب رشته‌ای آینده‌دار می‌توانید پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار کانادا شده و درآمد بالا کسب کنید.

در ادامه به بررسی رشته‌هایی می‌پردازیم که بیشترین پتانسیل را برای اشتغال در کانادا داشته و می‌توانند جزو بهترین انتخاب‌های شما برای ادامه تحصیل در این کشور باشند.

رشته تجارت

تجارت یک رشته مهم در کانادا است که تئوری‌ها، مدل‌های آمار و برنامه‌نویسی را به دانشجویان آموزش می‌دهد. از طریق تحصیل در این رشته، دانشجویان می‌توانند مشکلات کسب‌وکارها را حل کنند. در این رشته دانشجویان با حوزه‌های مختلفی آشنا شده و می‌توانند در بازار کار پُر پتانسیل کانادا مشغول به کار شوند. این رشته تحصیلی درآمد خوبی داشته و شما پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانید در برترین شرکت‌های کانادایی مشغول به کار شوید.

شهریه سال‌ اول رشته تجارت در برترین دانشگاه‌های کانادا

  • دانشگاه مک گیل، ۷٫۶۳۲ دلار کانادا
  • دانشگاه تورنتو، ۶٫۷۸۰ دلار کانادا
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا، ۵٫۳۹۹ دلار کانادا

میانگین درآمد سالانه رشته تجارت در کانادا

میانگین حقوق ۱۱۰٫۰۰۰ تا ۱۵۰٫۰۰۰ دلار کانادا

رشته مهندسی نفت یا شیمی

دانشجویان مهندسی نفت و شیمی در سال اول و دوم، دروس ریاضی و علوم را می‌گذرانند و از سال سوم تا زمان فارغ‌التحصیلی دروسی مانند مکانیک سیالات، انتقال حرارت، جرم و مدل‌سازی فرآیند را یاد می‌گیرند. این دوره‌ها دانشجویان را قادر می‌سازد عملیات مورد استفاده برای تبدیل مواد خام به محصولات نهایی برای صنایع نفت، گاز، انرژی یا داروسازی طراحی کنند.

شهریه سال‌ اول رشته مهندسی نفت یا شیمی در برترین دانشگاه‌های کانادا

  • دانشگاه مک گیل، ۷٫۶۳۲ دلار کانادا
  • دانشگاه تورنتو، ۱۵٫۷۶۰۸۰ دلار کانادا
  • دانشگاه UBC، ۶٫۲۹۹ دلار کانادا

میانگین درآمد سالانه رشته مهندسی نفت یا شیمی در کانادا

میانگین حقوق ۱۰۴٫۰۰۰ دلار کانادا

رشته پزشکی

رشته‌های پزشکی تقریباً در هر کشوری با اهمیت و پُر ارزش هستند. دانشجویان پزشکی در دو سال اول دوره‌هایی را می‌گذرانند که بیشتر با کار آزمایشگاهی در ارتباط است. برخی از دروسی که در این دوره باید گذرانده شود شامل آناتومی، فیزیولوژی، اپیدمیولوژی، آمار زیستی، مبانی بیماری، میکروبیولوژی و غیره هستند.

در سال سوم و سال آخر در رشته‌های پزشکی خانواده، زنان و زایمان، جراحی، روانپزشکی، عصب شناسی، اطفال، بیهوشی، پوست، فوریت‌های پزشکی، چشم‌پزشکی، رادیولوژی و اورولوژی شرکت خواهند کرد. پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان باید در دوره‌های کارورزی شرکت کنند تا بتوانند مدرک پزشکی معتبر دریافت کنند. بر اساس شاخص‌ها و رتبه‌بندی‌های مختلف، کانادا به دلیل کیفیت خدمات بهداشتی یکی از بهترین‌‌ها در جهان است. به همین دلیل نیز دانشجویانی که علاقمند به حرفه‌ای شده در رشته خود هستند و می‌خواهند حقوقی قابل توجه دریافت کنند می‌توانند وارد یکی از دانشکده‌های پزشکی این کشور شوند.

بسته به منطقه‌ای که دانشگاه‌ در آن واقع شده، شرایط پذیرش ممکن است متفاوت باشد. انجمن دانشکده‌های پزشکی کانادا یکی از نهادهای کنترل پذیرش دانشجویان پزشکی است و اغلب دستورالعمل‌های مشخصی برای پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف پزشکی دارد. دانش و کیفیت آموزش فارغ‌التحصیلان با آزمون سنجیده‌ می‌شود و آن‌ها پس از گذراندن دوره کارورزی می‌توانند وارد بازار کار شوند.

شهریه سال‌ اول رشته پزشکی در برترین دانشگاه‌های کانادا

شهریه سال اول رشته پزشکی در دانشگاه‌های مختلف بسته به رشته‌ای که انتخاب کرده‌اید متفاوت خواهد بود، بنابراین لازم است برای اطلاع از شهریه وارد سایت دانشگاه مورد نظر خود شوید.

میانگین درآمد سالانه رشته پزشکی در کانادا

میانگین حقوق ۳۶۰٫۰۰۰ دلار کانادا

رشته دارایی، مالی و سرمایه‌گذاری

دوره‌های مالی در سال اول و دوم مقطع کارشناسی شامل روش‌های کیفی حسابداری و امور مالی، مقدمه‌ای بر امور مالی، بازرگانی و مدیریت، مدیریت مالی، گزارش‌گیری مالی، مالیات و حسابرسی و غیره است.

زمانی که دانشجویان وارد سال سوم می‌شوند در اصل نحوه برنامه‌ریزی، بررسی و مدیریت امور مالی بانک‌ها، مشاغل و سایر سازمان‌های مالی را می‌آموزند. فارغ‌التحصیلان رشته‌ مالی می‌توانند به‌عنوان تحلیلگر تحقیقات بازار، مدیران بانک، کارگزاران وام و مسکن مشغول به کار شوند. رشته‌های مالی یکی از با ارزش‌ترین مدارک تحصیلی در کانادا است.

شهریه سال‌ اول رشته دارایی، مالی و سرمایه‌گذاری در برترین دانشگاه‌های کانادا

  • دانشگاه مک گیل، ۷٫۶۳۲ دلار کانادا
  • دانشگاه تورنتو، ۶٫۷۸۰ دلار کانادا
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا، ۵٫۳۹۹ دلار کانادا

میانگین درآمد سالانه رشته دارایی، مالی و سرمایه‌گذاری در کانادا

میانگین حقوق ۱۰۳٫۳۷۶ دلار کانادا

رشته فارماکولوژی

در مقطع کارشناسی دانشجویان دروسی را همراه با کارهای آزمایشگاهی می‌گذرانند. دروس پایه شامل شیمی، میکروبیولوژی، فیزیولوژی، بیوشیمی، آمار، آناتومی انسان و فیزیک است. سال‌های باقیمانده از مطالعه بر روی طراحی دارو، ارزیابی دارو و تأثیر داروها بر بدن متمرکز خواهد شد. علاوه‌براین، دانشجویان یاد می‌گیرند چطور به بیماران مشاوره دهند و مسائل حسابداری و حقوقی را مدیریت کنند. در سال‌های پایانی تحصیل، دانشجویان برنامه‌های یادگیری تجربی از جمله تجربیات مقدماتی را انجام می‌دهند.

در سال چهارم یادگیری تجربی تکمیل شده و در نهایت دانشجویان برای کسب تجربه عملی وارد مطب پزشکان یا شرکت‌های داروسازی خواهند شد. پس از فارغ‌التحصیلی نیز دانشجویان در آزمونی شرکت کرده و در صورت قبولی وارد دوره کارآموزی می‌شوند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که کمبود داروساز در کانادا منجر به افزایش نرخ اشتغال داروسازان در این کشور شده است همین امر عامل مهمی در ارزش بالای مدرک این رشته در کانادا خواهد بود.

شهریه سال‌ اول رشته فارماکولوژی در برترین دانشگاه‌های کانادا

شهریه تحصیل در این رشته در دانشگاه‌های مختلف متغیر بوده و بسته به مقطع تحصیلی می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین لازم است برای تعیین شهریه وارد سایت دانشگاه مورد نظر خود شوید.

میانگین درآمد سالانه رشته فارماکولوژی در کانادا

میانگین حقوق ۱۰۲٫۳۹۸ دلار کانادا

رشته زمین‌شناسی

رشته زمین‌شناسی یا علوم زمین در صنعت معدن کانادا بسیار حائز اهمیت است. بر اساس گزارش‌ها، در نتیجه کاهش قیمت کالاهای صنایع معدنی، ضعف‌های زیادی در صنعت معدن کشور کانادا ایجاد شده است.

علاوه‌براین، دولت کانادا انتظار دارد اکتشاف مواد معدنی در این کشور افزایش پیدا کند تا به واسطه آن درآمد سالانه افزایش یابد. این نشان می‌دهد که زمین‌شناسی می‌تواند یکی از رشته‌های با ارزش در کانادا باشد. فارغ‌التحصیلان رشته علوم زمین‌شناسی می‌توانند در اکتشافات معدنی و نفت، مشاوره زیست‌ محیطی و پرو‌ژه‌های شهری کار کنند.

شهریه سال‌ اول رشته زمین‌شناسی در برترین دانشگاه‌های کانادا

  • دانشگاه مک گیل، ۷٫۶۳۲ دلار کانادا
  • دانشگاه تورنتو، ۶٫۷۸۰ دلار کانادا
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا، ۵٫۳۹۹ دلار کانادا

میانگین درآمد سالانه رشته زمین‌شناسی در کانادا

میانگین حقوق ۱۰۰٫۰۰۰ دلار کانادا

رشته مهندسی نرم‌افزار

مهندسی نرم‌افزار با علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر متفاوت است. در مهندسی نرم‌افزار، دانشجویان نحوه ساخت و نگهداری از سیستم‌های نرم‌افزاری را آموزش می‌بینند. این در حالی است که دانشجویان مهندسی کامپیوتر نحوه طراحی، توسعه و مدیریت سیستم‌های کامپیوتری را می‌آموزند.

دانشجویان علوم کامپیوتر نیز در مورد داده‌ها، تبدیل داده‌ها و الگوریتم‌ها آموزش می‌بینند. سیستم‌ پیش‌بینی شغلی کانادا نشان می‌دهد که استخدام مهندسان نرم‌افزار در چند سال گذشته به سرعت افزایش یافته است و همین امر نشان‌دهنده اهمیت بالای این رشته در کانادا خواهد بود.

محاسبات در همه جای زندگی ما حضور دارند و اکنون فعالیت‌های روزانه‌ای که محاسبان در آن‌ها نقشی نداشته باشد، بسیار نادر هستند. محاسبات بر هر جنبه‌ای از زندگی روزمره تأثیر می‌گذارد و این بخش همواره در حال تغییر است و هزاران شغل جدید در حوزه نرم‌افزار وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

شهریه سال‌ اول رشته مهندسی نرم‌افزار در برترین دانشگاه‌های کانادا

  • دانشگاه مک گیل، ۷٫۶۳۲ دلار کانادا
  • دانشگاه تورنتو، ۶٫۷۸۰ دلار کانادا
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا، ۵٫۳۹۹ دلار کانادا

میانگین درآمد سالانه رشته مهندسی نرم‌افزار در کانادا

میانگین حقوق ۹۰٫۰۰۰ دلار کانادا

رشته مدیریت کسب‌وکار

دانشجویان این رشته دروسی از جمله شبکه، مدیریت ارتباطات، روابط بین فردی، مدیریت منابع انسانی، تئوری سازمانی، تنوع فرهنگی، فناوری‌های نوظهور و سیاست‌های کلی کسب‌وکار را می‌گذرانند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در هر زمینه‌ای مشغول به کار شوند و شغل و بازار کار برای آن‌ها زیاد است. به‌ همین دلیل نیز رشته مدیریت کسب‌وکار به یکی از رشته‌های مهم در کانادا تبدیل شده است.

شهریه سال‌ اول رشته مدیریت کسب‌وکار در برترین دانشگاه‌های کانادا

  • دانشگاه مک گیل، ۷٫۶۳۲ دلار کانادا
  • دانشگاه تورنتو، ۶٫۷۸۰ دلار کانادا
  • دانشگاه UBC، ۵٫۳۹۹ دلار کانادا

میانگین درآمد سالانه رشته مدیریت کسب‌وکار در کانادا

میانگین حقوق ۸۵٫۰۰۰ دلار کانادا

رشته پرستاری

پرستاران در بخش مراقبت‌های بهداشتی هر کشوری مشغول به فعالیت هستند و این رشته در تمامی دنیا متقاضیان بسیاری دارد. دانشجویان پرستاری دوره‌های فیزیولوژی، روانشناسی، میکروبیلوژی، فارماکولوژی و اخلاق پرستاری را می‌گذرانند. دانشجویان این رشته باید پس از فارغ‌التحصیلی در آزمون شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنند.

برنامه درسی پرستاری در کانادا به دانشجویان کمک می‌کند تا مهارت‌های تطبیق‌پذیری را توسعه داده و بتوانند با افراد تعامل بهتری برقرار کنند. در این رشته دانشجویان یاد می‌گیرند که چطور با تجربیات پیچیده سلامت افراد، خانواده‌ها و جامعه و با همکاری سایر متخصصان سلامت کنار بیایند. ارتباط سالم و کاربردی در این رشته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به‌عنوان کسی که مدرک لیسانس پرستاری را دریافت کرده می‌توانید در حوزه‌های مختلفی از جمله جراحی، سالمندان، اطفال، پزشکی، مراقبت‌های دوران بارداری و سلامت روان مشغول به کار شوید.

شهریه سال‌ اول رشته پرستاری در برترین دانشگاه‌های کانادا

دانشجویان این رشته با توجه به دانشگاهی که انتخاب می‌کنند ممکن است شهریه متفاوتی پرداخت کنند؛ بنابراین لازم است برای اطلاع از شهریه این رشته وارد سایت دانشگاه مورد نظر خود شوید.

میانگین درآمد سالانه رشته مدیریت کسب‌وکار در کانادا

میانگین حقوق ۸۴٫۵۱۰ دلار کانادا

رشته مهندسی عمران

دانشجویان در رشته مهندسی عمران در کلاس‌های مقدماتی مانند مکانیک سیالات، هیدرولیک، تحلیل سازه، دینامیک سازه، طراحی سازه، مهندسی ژئوتکنیک، مهندسی مواد و مهندسی حمل و نقل شرکت می‌کنند.

مهندسین عمران ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، برج‌ها، سیستم‌های تأمین آب و غیره را طراحی کرده و می‌سازند. تحقیقات اخیر نشان داده است که بخش ساخت و ساز کانادا به سمت پروژه‌های مهندسی در مقیاس بزرگ رفته‌ است و در نتیجه تقاضا برای مهندسان عمران افزایش یافته است. به همین دلیل نیز این رشته به یکی از حوزه‌های با ارزش در کانادا تبدیل شده است.

شهریه سال‌ اول رشته مهندسی عمران در برترین دانشگاه‌های کانادا

  • دانشگاه مک گیل، ۷٫۶۳۲ دلار کانادا
  • دانشگاه UBC، ۶٫۲۹۹ دلار کانادا

میانگین درآمد سالانه رشته مهندسی عمران در کانادا

میانگین حقوق ۸۰٫۰۰۰ دلار کانادا

رشته مهندسی برق

دانشجویان مهندسی برق در دو سال اول تحصیل خود دروسی مانند ریاضیات، علوم طراحی و ارتباطات، تحلیل مهندسی و مهارت کامپیوتر را می‌گذرانند. در سال‌های پایانی دوره نیز دانشجویان در کلاس‌هایی چون مدارها، سیگنال‌ها و سیستم‌ها، الکترومغناطیسی و فوتونیک، الکترونیک، سیستم‌های زیست پزشکی، سیستم‌های ارتباطی و مهندسی حالت جامد شرکت خواهند کرد.

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی برق در کانادا در شبکه‌های حمل و نقل، روشنایی، گرمایش، تهویه، سیستم‌های بالابر، تولید و توزیه برق، انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید و ساخت و ساز مشغول به کار خواهند شد.

شهریه سال‌ اول رشته مهندسی برق در برترین دانشگاه‌های کانادا

  • دانشگاه مک گیل، ۷٫۶۳۲ دلار کانادا
  • دانشگاه UBC، ۶٫۲۹۹ دلار کانادا

میانگین درآمد سالانه رشته مهندسی برق در کانادا

میانگین حقوق ۷۵٫۰۰۰ دلار کانادا