اقدامات جدید برای رفع کمبود نیروی کار در کانادا

اقدامات جدید برای رفع کمبود نیروی کار در کانادا

اقدامات جدید کانادا برای رفع کمبود نیروی کار

 

کانادا در حال بازسازی اقتصاد خود پس از همه‌ گیری کرونا است، از این رو کارفرمایان فعالانه به دنبال پر کردن صدها هزار موقعیت شغلی خالی در همه بخش‌ ها در سراسر کشور هستند.

 

در حال حاضر مهاجرت برای تقویت اقتصاد کانادا بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، زیرا رشد اقتصادی سریع این کشور از توانایی آن برای پیدا کردن و حفظ نیروی کار پیشی گرفته است.

 

کانادا مقصد بسیار مناسبی برای نیروی کارآمد و با استعداد بین‌ المللی است. دولت این کشور باید از این اصل استفاده و اطمینان حاصل کند که کارفرمایان برای رشد و موفقیت در کسب و کار خود به نیروی کار متناسب دسترسی داشته باشند.

 

اخیراً شان فریزر، وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا، اعلام کرده که انتخاب‌ های اکسپرس انتری و صدور دعوت‌نامه برای متقاضیان اقامت دائم کانادا به زودی و از اوایل جولای از سر گرفته می‌شوند.

 

محدودیت‌ های سفر برای بخش اعظمی از سال‌ های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، پردازش درخواست‌ های ارائه‌ شده از خارج از کشور را به تعویق انداخته و منجر به انباشته شدن این درخواست‌ ها در اداره مهاجرت کانادا شدند.

 

برای مدیریت این درخواست های انباشته شده، صدور دعوت‌ نامه برای متقاضیان برنامه‌ های نیروی کار متخصص فدرال (Federal Skilled Worker Program)، نیروی کار فنی فدرال (Federal Skilled Trades Program) و تجربه کانادایی (Canadian Experience Class) را موقتاً متوقف کردیم.

 

صدور دعوت‌ نامه‌ ها از اوایل جولای سال جاری از سر گرفته شده و اکثریت قریب به اتفاق درخواست‌ های جدید طبق استاندارد پیشین، یعنی شش ماهه پردازش می‌ شوند.

 

در نتیجۀ توقف دریافت درخواست‌ ها، انباشت آنها به کمتر از نصف کاهش یافته و از حدود ۱۱۱،۹۰۰ مورد در سپتامبر ۲۰۲۱ به تنها ۴۸،۰۰۰ مورد در مارچ ۲۰۲۲ رسیده است. این انباشت تا جولای ۲۰۲۲، به میزان بیشتری هم کاهش یافته و به ما امکان خواهد داد تا در ارائۀ خدمات خود به استانداردی برسیم که مشتریان ما انتظار دارند.

 

فارغ‌ التحصیلان بین‌ المللی می‌ توانند برای مدت طولانی‌ تری در کانادا بمانند

فریزر همزمان سیاست موقت دیگری را هم اعلام کرده که طبق آن فارغ‌ التحصیلان بین‌ المللی که وضعیت اقامت موقت آنها در حال انقضاء است، امکان اقامت طولانی‌ تری در کانادا می‌ یابند تا بتوانند سابقه کار کانادایی بیشتری کسب کرده و شانس بهتری برای دریافت اقامت دائم داشته باشند.

 

از تابستان ۲۰۲۲، دانشجویان بین‌ المللی که در کانادا حضور دارند و دارای مجوز کار پس از فارغ‌ التحصیلی (Post Graduate Work Permit) هستند که بین ژانویه و دسامبر ۲۰۲۲ منقضی می‌ شود، واجد شرایط دریافت مجوز کار آزاد (Open Work Permit) با مهلت ۱۸ ماهه خواهند بود. ما در حال بررسی یک فرآیند ساده و سریع برای این کار هستیم و جزئیات آن در هفته‌ های آینده اعلام خواهد شد.

 

فارغ‌ التحصیلان بین‌ المللی با استعداد و متخصص نقشی حیاتی در رفع کمبود نیروی کار ما ایفا می‌ کنند. کسانی که به پایان مهلت مجوز کار پس از فارغ‌ التحصیلی خود نزدیک می‌ شوند، پیشاپیش و به خوبی در بازار کار کانادا جا افتاده و در صنایع کلیدی در سراسر کشور مشغول به کار هستند.

 

ده‌ ها هزار نفر از این فارغ‌ التحصیلان هر ساله با موفقیت اقامت دائم کانادا را دریافت می‌ کنند، از جمله بیش از ۱۵۷ هزار فارغ‌ التحصیل بین‌ المللی که در سال ۲۰۲۱ اقامت دائم دریافت کردند. بیش از ۸۸ هزار نفر از این تعداد، مستقیماً از اقامت موقتی که به واسطۀ مجوز کار پس از فارغ‌ التحصیلی داشتند، به اقامت دائم تغییر وضعیت دادند.

 

مجوز کار آزاد فعلی به متقاضیان امکان می‌ دهد که به اقتصاد کانادا و رفع کمبود نیروی کار این کشور کمک کرده و هم‌زمان سابقه کار ارزشمندی کسب و پروفایل اکسپرس انتری خود را آماده کنند.

 

اقداماتی به نفع گردشگران کانادا

برای کمک به ورود سریع نیروی کار متخصص به کانادا، سرعت رسیدگی به درخواست‌ های اقامت دائم را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۲۱، دو برابر کرده‌ ایم. از اول ژانویه تا ۳۱ مارچ ۲۰۲۲، بیش از ۱۵۶ هزار درخواست اقامت دائم نهایی شده‌ اند و به لطف این تلاش‌ها، کانادا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۳ هزار اقامت دائم جدید را صادر کرده است.

 

ما همچنین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۰۰،۰۰۰ درخواست مجوز کار را بررسی کرده‌ ایم که تقریباً دو برابر موارد پردازش‌ شده در مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ است.

 

طبق سیاست موقت دیگری که از آگوست ۲۰۲۰ به اجرا درآمده است، شهروندان خارجی که به عنوان گردشگر در کانادا حضور دارند می‌ توانند بدون نیاز به ترک کانادا برای مجوز کار (Employer-Specific Work Permit) که همان گونه که از نام آن مشخص است، شخص دارای مجوز را محدود به انجام شغلی مشخص برای کارفرمایی مشخص در محلی مشخص می نماید، درخواست دهند.

 

با توجه به اینکه ممکن است گردشگران هم بخواهند در کانادا مانده و شغل مناسبی برای خود پیدا کنند، این سیاست موقت تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۳ تمدید شده است.

 

نهایتاً وزیر مهاجرت از اقدامات جدید برای افرادی خبر داد که در سال گذشته از طریق مسیر اقامت موقت به دائم (TR to PR)، برای اقامت دائم در کانادا درخواست داده بودند. این مسیر در سال ۲۰۲۱ برای مدت محدودی راه‌ اندازی شد تا از طیف گسترده‌ ای از افرادی که پیشاپیش در کانادا کار می‌ کردند دعوت کند تا برای اقامت دائم درخواست دهند. مسیر اقامت موقت به دائم از نوامبر ۲۰۲۱ برای درخواست‌ های جدید بسته شده است، اما پردازش درخواست‌ هایی که پیشتر دریافت شده‌ اند برای مدتی ادامه خواهد داشت.

 

سایر اقدامات اداره مهاجرت

اقداماتی که در بیانیۀ اخیر اعلام شده‌ اند و از تابستان امسال به اجرا گذاشته خواهند شد، عبارتند از:

 

⦁ متقاضیان مهاجرت تا زمانی که درخواست آنها در دست بررسی است، نیازی به ماندن در کانادا نخواهند داشت.

⦁ متقاضیانی که منتظر نهایی شدن درخواست اقامت دائم خود هستند و تا اعلام نتیجۀ درخواست خود، برای مجوز کار آزاد درخواست می‌ دهند، مجوز کاری دریافت می‌ کنند که تا پایان سال ۲۰۲۴ معتبر خواهد بود. این امر باعث می‌ شود تا پیش از آنکه متقاضیان برای تمدید وضعیت اقامت موقت خود اقدام کنند، درخواست‌ های اقامت دائم آنها نهایی شوند.

⦁ در حمایت از همبستگی خانواده، اعضای درجه یک خانواده که خارج از کانادا هستند و در درخواستِ اقامت دائم متقاضی اصلی گنجانده شده اند، واجد شرایط دریافت مجوز کار آزاد خواهند بود.

 

این اقدامات از تلاش‌ های گستردۀ دولت برای اطمینان از رفع کمبود نیروی کار و دسترسی کارفرمایان کانادایی به نیروی کار مورد نیازشان، حکایت دارد.